Word de sparringpartner die uw klant zich wenst
Maar liefst 89% van de ondervraagde MKB bedrijven geeft aan het te waarderen wanneer een accountant met het bedrijf mee, of juist tegen denkt. Iemand die buiten de kaders denkt en het bedrijf inspireert om minder voor de hand liggende oplossingen te kiezen. Voorwaarden die hierbij als belangrijkst worden aangeduid zijn dat MKB bedrijven willen dat een accountant regelmatig contact opneemt zonder hierbij een factuur te sturen. Daarnaast blijkt dat zij graag vaker op de hoogte worden gehouden van de financiële ontwikkelingen en daarbij transparantie hoog in het vaandel hebben staan.
Om aan bovenstaande wensen te voldoen is het is van belang om een juiste set aan tools te kiezen. Denk bij deze keuze vanuit de wens van uw klant. Deze wil betere beslissingen kunnen maken om uiteindelijk de gewenste resultaten te bereiken. De belangrijkste input voor de besluitvorming is de juiste en efficiënt gegeneerde informatie, iets wat u uw klant als accountant kan bieden. Belangrijke elementen hierin zijn het visueel maken van data, het bieden van analyse mogelijkheden en het, eventueel samen met de klant, inzichtelijk maken van invloeden die een bepaalde keuze kan hebben. De benodigde data is al aanwezig, namelijk in het boekhoudpakket, de salarisadministratie en eventueel zelfs het CRM-pakket van de klant. Maar hoe zet u dit om in informatie, en op wat voor wijze brengt u dit naar de klant?
De kern bij het omzetten van data in informatie is een tool die zich richt op het creëren van inzicht in het web van financiële- en managementdata. Tabellen zeggen een MKB’er vaak weinig, dus een grafische, visuele weergave van deze data is gewenst. Vervolgens wilt u aan de hand van deze inzichten online communiceren. Communicatie wordt frequenter maar ook efficiënter uitgevoerd, doordat er gericht gecommuniceerd kan worden aan de hand van afwijkingen en trends die in een eerder stadium automatisch zijn blootgelegd. Uiteindelijk zal u in staat zijn uw klant het gevoel te geven dat u korter op de bal zit dankzij meer (online) contactmomenten, zonder dat dit u meer tijd en dus geld kost.
ForecastXL heeft met het oog op bovenstaande wens van uw klant een tool ontwikkeld. Deze cloud-applicatie richt zich compleet op het snel verzamelen van data, het visueel en toekomstgericht maken hiervan en het faciliteren van interactieve communicatie tussen u en de klant. ForecastXL biedt de mogelijkheid data uit al uw pakketten in te laden. Deze data ververst u met één druk op de knop en wordt direct visueel inzichtelijk middels grafieken gebaseerd op ruim 1700 voorgedefinieerde indicatoren en standaard rapportage onderdelen. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om deze indicatoren en rapportages zelf op te bouwen. Vervolgens maakt u de data in een handomdraai toekomstgericht dankzij een statistische prognose en het definiëren van keuzes als leningen en investeringen. U biedt de klant met een gratis inkijk-licentie inzicht in de huidige en toekomstige situatie om hier vervolgens, middels een handige workflow, online over te communiceren door het plaatsen van opmerkingen en het aanmaken van taken.
Kortom, MKB’ers verlangen een pro-actieve houding van een accountant waarbij er frequent contact is en concreter advies gegeven wordt. ForecastXL helpt hierbij door een tool te bieden die zorgt voor inzicht, toekomst en controle dankzij grafische weergaven, handige prognose functies en een analyse optie tussen realisatie en prognose. Dankzij de workflow communiceert u online met de klant over de inzichten en afwijkingen om zo samen tot nieuwe acties te komen. Op deze manier kan de MKB’er niet meer om zijn waardevolle sparringpartner heen.
Tijdens de Accountancy Systems beurs zal Jelle van der Meulen meer over dit onderwerp vertellen. Bij deze 30 minuten durende product presentatie krijgt u een goed beeld hoe ForecastXL een tool biedt die uw kantoor helpt de rol aan te nemen die de klant van u verwacht.
Wordt u de sparringpartner die uw klant zich wenst? Probeer ForecastXL 30 dagen gratis, of vraag direct een online demo aan!