Winnaar Cloud Accountant 2017: “Persoonlijk contact blijft allerbelangrijkste”
Koen de Jong van De Jong Accountants en Adviseurs uit Vught windt er geen doekjes om. Trots zijn hij en zijn team op het winnen van de Exact Cloud Award verkiezing van 2017. Met maar liefst 300 genomineerde kantoren en 4000 stemmers werd deze vijfde verkiezing een prooi voor dit ambitieuze kantoor.
Net terug uit Barcelona, waar hij honderd internationale collega’s mocht toespreken, zegt De Jong: “Vier keer per jaar met de klant persoonlijk aan tafel, vaste prijzen, een online dashboard, garantie dat wij binnen zes weken de jaarrekening klaar hebben, een netwerk van zelfstandige ondernemers, flex werkplekken voor ZZP’ers én vaste werkruimten voor kleine zelfstandigen… Bij De Jong Accountants en Adviseurs in Vught hebben we het allemaal. In 2012 zijn we gestart met het doorvoeren van grote veranderingen. We hebben toen al onze interne processen die te maken hebben met basisdienstverlening opnieuw ingericht. Dankzij het Lean-principe kunnen we sneller, vaker en beter rapporteren. Over een heel boekjaar leverde dat 25% efficiencywinst op. Die we vervolgens teruggeven aan de klant door extra dienstverlening te bieden in de vorm van nog meer aandacht en real-time inzicht.”
Innovatie en samenwerking met de klanten naar grote hoogte stuwen. Dat is de inzet voor het winnen van de Exact Cloud Award. En volgens de jury zet het Vughtse kantoor technologie in om de klant beter te bedienen en interne processen nog beter te beheersen. Uit het lovende juryrapport: ‘Klanten en eigen medewerkers krijgen – gevraagd en ongevraagd – relevante signaleringen. De zes klantbeloften zijn helder en gelden voor iedereen. De Jong gebruikt actief het netwerk, creëert zelfs een eigen community door flexwerkplekken in het eigen kantoor aan te bieden.’
[avg-advertorial slug=”verwerk-300-facturen-per-uur”]
“Wij adviseren in elke levensfase van de ondernemer en de onderneming”, vertelt directeur Koen de Jong (44). “We combineren doelstellingen en dromen van onze klanten met actuele stuurinformatie. Zodat we daadwerkelijk kunnen bijdragen aan betere prestaties. Elke dag verwerken wij de boekhoudkundige cijfers en zo beschikken we continu over actuele gegevens. Real time data die we in online dashboards presenteren.”
En met de flexplekken en vaste ruimtes voor kleine zelfstandigen heeft het kantoor veel kennis in huis. Nog meer expertise en allemaal onder één dak. “Met ondernemers die in de breedste zin van het woord een verlengde van ons kantoor vormen”, zegt Koen de Jong. “Denk aan arbeidsrecht advocaten, recherchebureaus, IT-security experts… Het maakt onze dienstverlening divers en zeer efficiënt. Meer dan alleen financieel. Ja, inderdaad. Een nieuw verdienmodel. En een win-win situatie.”
Vijftig mensen werken er bij De Jong. En het on going veranderingsproces is belangrijk. Net als personeel bij die nieuwe tijden betrekken. Automatisering schrijdt voort, steeds verder. Dan zijn er mensen die afhaken, verankerd als ze soms zijn in oude patronen en verdienmodellen. “Je moet anno 2018 met andere ogen naar deze branche kijken”, zegt Koen de Jong. “Wij zoeken mensen die voor verandering openstaan. Daar kan nog een slag worden gemaakt in de accountancy opleidingen. En daarbij zijn wij zeker geen ‘digitaal kantoor’ geworden. Automatisering? Prima en nodig. Maar persoonlijk contact blijft het allerbelangrijkste.”
Elke avond haalt De Jong data van klanten binnen. En als er gesignaleerd wordt dat het minder goed gaat, volgt onmiddellijke actie. “Wij kunnen onze pro-activiteit waarmaken”, aldus De Jong. “Dat borgen we met onze koppeling. Soms wordt dat wel als bemoeizuchtig ervaren. Maar als ik constateer dat de brutomarge van een klant afgelopen maand 32% was in plaats van de gebruikelijke 40% neem ik contact op. Want dan is er iets aan de hand. En dat wordt gewaardeerd. Anders waren die klanten ook niet bij ons gekomen.”
Tips voor collega-kantoren? Koen de Jong geeft ze graag, want hij koestert de branche. “Als ik zie dat een bedrijf als Philips binnen drie weken met de cijfers en verslagen naar buiten komt en dat het mkb daar tot in de maand mei van het nieuwe jaar over doet… Dan is dat niet oké. Ik heb de wijsheid echt niet in pacht. Maar wij zien kansen, wij voeren plannen uit. Waren ze allemaal even goed? Dat weten we over een paar jaar. Maar dat je stappen moet maken als accountant en adviseur is wel duidelijk. Met blijven doen wat je altijd al deed, kom je er niet. De wereld verandert en snel ook. We groeien, maar dat zegt niet alles. Als er een ‘Uber’ achtig alternatief voor accountancy komt… Tsja, alles is mogelijk. En disruptie in de branche, die komt er. O ja, we hebben vier vacatures. Fiscaal, accountancy, automatisering. En we zijn op zoek naar kandidaten die richting klant communicatief goed zijn!”
Op Accountancy Expo 2018 ontdek je alles over de mogelijkheden van de cloud anno 2018 en kun je met collega’s in gesprek tijdens de werkoverleggen over dit onderwerp. Meld je gratis aan met de code ACC2018.