Wat levert HR op?
Wat zijn de kosten en baten van een goed personeelsbeleid, oftewel HR? Levert HR een positieve dan wel aantoonbaar nuttige bijdrage aan de organisatiestrategie? De CFO zal ook van de CHRM steeds vaker vragen aan te tonen welke waarde deze voor de organisatie schept. PenOactueel maakt zich zorgen.
Ook HR ontkomt in deze barre tijden niet aan de verantwoordingsplicht: ook zij moet aantonen welke bijdrage zij levert aan het bedrijfsresultaat. Maar veel HR-professionals vinden ken- en stuurgetallen maar lastig. Als het HR-beleid van een organisatie zo nodig ‘meetbare resultaten’ moet opleveren – wat en hoe meet je dan? En ‘in de pas lopen met de organisatiedoelen en organisatiestrategie’ – hoe meet je dat in ’s hemelsnaam?
Het meten van verzuim, met als doel dat naar beneden te krijgen, dat lukt meestal wel. Maar het is veel moeilijker om een business case te maken om investeringen te onderbouwen, of om scenario’s op te zetten voor echt strategische personeelsplanning. Wat doen we met en tegen de vergrijzing? Hoe krijgen en houden we talent?
Uit internationaal onderzoek uit 2013 onder 277 HR-bestuurders blijkt dat 85 procent van de organisaties de impact van HR op de business niet goed kan aantonen. HR Analytics zou een oplossing kunnen bieden – de CFO kan daarbij natuurlijk helpen. Google. Facebook en Starbucks zijn enthousiaste gebruikers – via Deloitte horen we bijv. Tom Davenport uitleggen hoe je talent koestert met analytics. Er zijn nog niet zoveel organisaties die strategisch voordeel behalen met HR Analytics. Het evolueren van ‘meten’ naar ‘meten is weten’ gaat dus langzaam. HR moet de business overtuigen om tijd en geld vrij te maken zodat HR een Analytics beleid breed kan invoeren.
Bron: PenOactueel
___________________________________________________________________________________________________
Lees meer vaknieuws voor accountants op AccountantWeek.nl. Vertrouwd, verfrissend en brutaal
AccountantWeek biedt u het laatste vaknieuws en zet iedere dag een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights. Daarnaast krijgt u een verfrissende en brutale kijk op de radicale veranderingen waarmee accountants de komende jaren worden geconfronteerd.
– Dagelijks vak- en fiscaal nieuws
– Dagelijks een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights
– Uitnodigingen voor bijeenkomsten (met PE)
– Opname in AccountantWeek’s Who’s Who – bekeken door 30.000 financieel managers
– Speciale printedities over o.a. Accountant & ICT
Word daarom vandaag nog lid van AccountantWeek, blijf op de hoogte en neem een voorsprong. Maak kans op een luxe weekend voor 2 personen naar Dubai. Meld u nu aan via
AccountantWeek.nl.
PS Wilt u betrokken zijn bij AccountantWeek als blogger, schrijver of spreker op een evenement? Neem contact op met Jan Bletz via
jbletz@accountantweek.nl.
___________________________________________________________________________________________________