5 redenen waarom u uw klant op het belang van merkregistratie moet wijzen

Een merkregistratie is een essentieel onderdeel van de bescherming van het gezicht van uw klant.

Door Melissa Moncada Castillo (BOIP)

Merkregistratie, het zal waarschijnlijk niet het eerste zijn waar u aan denkt. Maar wist u dat u er goed aan doet om uw klanten op het belang van merkregistratie te wijzen? In dit artikel geef ik (van BOIP, de officiële instantie voor Benelux merken en modellen) u 5 redenen waarom, maar eerst ga ik kort in op wat merkregistratie eigenlijk is.

Wat is merkregistratie?
Met een merkregistratie verkrijgt uw klant een merkrecht. Een merkrecht geeft een alleenrecht op dat merk voor bepaalde producten en diensten, in een bepaald gebied. Zo zijn er bijvoorbeeld Benelux merken (bij BOIP) en Uniemerken (voor de hele EU, bij EUIPO). Een merkrecht is een intellectueel eigendomsrecht. Andere voorbeelden van intellectuele eigendomsrechten zijn: auteursrechten, octrooirechten, modelrechten en handelsnaamrechten.  

1) Zonder merkbescherming is uw klant kwetsbaarder voor kwaadwillenden
Ik begin meteen met de belangrijkste reden. Met een merkregistratie staat uw klant sterker tegen kwaadwillenden die er met het merk van uw klant vandoor willen gaan. Zonder merkrecht kan uw klant qua bescherming van zijn merk namelijk vaak enkel terugvallen op de handelsnaam. En een handelsnaam geeft over het algemeen een beperktere bescherming dan een merkregistratie. Zonder merkregistratie is uw klant dan ook veel kwetsbaarder en is het lastiger om op te kunnen treden tegen die kwaadwillenden. 

En laten we niet vergeten wat een merk eigenlijk is. Het is niets minder dan het gezicht van de onderneming van uw cliënt. De klanten van uw cliënt herkennen zijn of haar product of dienst aan de merknaam of het logo. Het is daarom verstandig om dat gezicht zo goed mogelijk te beschermen. Een merkregistratie is een essentieel onderdeel van die bescherming. 

2) Bedrijven met IE-rechten doen het economisch gezien beter
Er is onderzoek verricht naar de rol van IE-rechten op de performance van bedrijven in de EU op economisch gebied. Zo is gebleken dat het hebben van IE-rechten, sterk gelinkt is aan verbeterde economische prestaties van bedrijven in de EU (*1). Dit is met name het geval bij het MKB. Het gaat dan met name om octrooien, merkrechten en modelrechten. Zo is de omzet per werknemer bij bedrijven met merkrechten 20.9 procent hoger dan die van bedrijven zonder merkrechten (*2).   

3) Een merkrecht staat professioneel en schrikt mogelijke inbreukmakers af
Wie een merkregistratie heeft, mag het ® teken gebruiken. Dat staat professioneel en bovendien schrikt het mogelijke inbreukmakers af. Derden die het ® teken zien, weten dan dat uw klant zijn of haar bedrijf serieus neemt en er alles aan doet om het te beschermen. 

4) Merkrechten maken een eventuele verkoop van het bedrijf aantrekkelijker
Wist u dat bedrijven met een merkrecht over het algemeen aantrekkelijker zijn bij potentiële kopers dan bedrijven zonder merkrecht? De reden is logisch: bedrijven met een merkrecht hebben aandacht besteed aan het zo goed mogelijk beschermen van het merk en de goodwill waar dat merk voor staat. Die goodwill vertegenwoordigt uiteraard een belangrijke financiële waarde. Immers, niet voor niets betaalt een consument meer voor een pak van het merk Hugo Boss®, dan voor een vergelijkbaar merkloos pak. Zonder merkrecht is een merk (en dus ook de goodwill en de financiële waarde ervan) kwetsbaarder voor kwaadwillenden. Mocht uw klant zijn of haar bedrijf in de toekomst willen verkopen, dan doet u er dus goed aan uw klant op het belang van merkregistratie te wijzen.   

5) Een merkrecht kan in licentie worden gegeven
Een merkrecht kan in licentie worden gegeven, waardoor er meer omzet gegenereerd kan worden. Met een merklicentie geeft de houder van het merkrecht volledige of beperkte toestemming aan de licentiehouder om het merk te gebruiken. Hiertegenover staat dan een royalty. Zo kan een merk zowel voor een deel als voor alle producten en diensten waarvoor het ingeschreven is, in licentie worden gegeven. Of voor het volledig of een deel van het gebied waarvoor het merk geldt. Ook kan een licentie exclusief of niet-exclusief zijn.  

Dus: merkregistratie is belangrijk
U ziet: IE-bescherming en (meer in het bijzonder) merkbescherming is belangrijk en staat aan de basis van goed ondernemerschap. Als expert wilt u uw klant zo goed mogelijk van dienst zijn. Uw klant is gebaat bij deze extra informatie en zal u dankbaar zijn. 

*1 : European Union Intellectual Property Office and European Patent Office. Firm-level analysis report on  Intellectual property rights and firm performance in the European Union. February 2021.  2021_IP_Rights_and_firm_performance_in_the_EU_en.pdf (europa.eu) 
*2  European Union Intellectual Property Office and European Patent Office (2021), p. 54.

 

Gerelateerde artikelen