Vraag naar salesmedewerkers stijgt met 444%

Het aantal vacatures voor de functie salesmedewerker is het afgelopen kwartaal maar liefst vier maal zo hoog gebleken als in dezelfde periode vorig jaar.
Deze positieve ontwikkeling geldt voor veel functies in Marketing, Sales en Communicatie. Het valt op dat naast de vraag naar salesmedewerkers ook de vraag naar marketingmedewerkers, salesmanagers en accountmanagers sterk is gestegen. Vooral online marketeers zijn gevraagd – maar helaas is het aanbod schaars, blijkt uit de periodieke arbeidsmarktanalyse van Yacht.
 
Toch is het totaal aantal Marketing-, Sales- en Communicatievacatures met 1% gedaald. De groeiende vraag betreft vooral medewerkers op uitvoerend niveau.  
Stijging van aanbod van vacatures naar functie in procenten ten opzichte van kwartaal twee 2015:
1.   Salesmedewerker         + 444%
2.   Marketingmedewerker   + 97%
3.   Salesmanager              + 49%
4.   Accountmanager          + 35%
5.   Online marketeer           + 26%
Alwin Schumacher, Principal Sales Consultant Yacht: “We zien een duidelijke groei op Marketing & Sales vacatures binnen alle sectoren. De grote vraag naar marketing kandidaten in het algemeen en de behoefte aan specifieke kennis en/of werkervaring in het bijzonder, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing, leidt tot extra spanning op de arbeidsmarkt. Opdrachtgevers zouden naast harde criteria (zoals werkervaring, opleiding, systeemkennis) ook zachte criteria (competenties) in ogenschouw moeten nemen. Wanneer bedrijven daar bij de selectie van personeel meer rekening mee houden, kan de spanning op de arbeidsmarkt enigszins afnemen.”
 
Gerelateerde artikelen