Accountancy Expo 2022: Fit for the Future!
Bekijk hier alle foto's & bekijk hier het gratis digitale magazine 'Fit for the Future'
Een van de eerste sprekers over het thema fitheid was de inspirerende accountant Marcel Spoelstra. Hij daagde de zaal vol accountants uit door ze te vragen naar hun dienstverlening: “Een fit kantoor biedt meer dan alleen de jaarrekening. Wie biedt debiteurenbewaking? Wie biedt dashboards? Wie biedt cyber security as a service?” Er gingen bij deze vragen weinig handen omhoog.
Volgens Spoelstra zitten nog steeds veel accountants vast in het uurtje-factuurtje model. Een alternatief dat hij voorstelt is value pricing. “Dat is wat anders dan menu pricing bij de McDonalds", zei Spoelstra. “Value pricing is onderhandelbaar. Je bespreekt met je klant welke diensten hij wil afnemen en komt zo op een prijs.”
“Uurtje-factuurtje is niet ethisch, want je beloont niet efficiënt werken", vervolgde de innovatieve accountant. Hij gaf een voorbeeld: “Stel dat je werk automatiseert en waar je eerst tien uur over deed doe je nu in twee uur, gaat je rekening dan van duizend euro naar tweehonderd?” Het was een retorische vraag, want iedereen begrijpt dat een bedrijf nooit zijn tarieven gaat verlagen. Wat je gaat doen is de waarde verhogen die de klant krijgt voor het tarief. “Je hoeft geen supermarkt te zijn, maar je moet je dienstverlening uitbreiden.”
Prestaties verbeteren met innovatieve tools
Marcel Spoelstra gaf in zijn sessie aan het “fantastisch te vinden weer op Accountancy Expo te zijn.” Na drie jaar zijn er weer allerlei nieuwe partijen en apps bijgekomen. De leveranciers hadden uiteraard de hoofdrol op de Expo; de beurshal was volledig gevuld met indrukwekkende stands waar de innovators in accountech hun nieuwste applicaties lieten zien. Ook werden de bezoekers verleidt om mee te doen met verschillende spellen en uitdagingen; het thema was dit jaar immers topsport. Aan het einde van de dag werden prijzen uitgereikt aan de bezoekers die het beste gepresteerd hadden. De gezonde foodtrucs zorgden ervoor dat de bezoekers gedurende de dag hun energieniveau op peil konden houden. Maar de liefhebber kon ook nog een broodje kroket of een broodje Unox bemachtigen.
Op het nabijgelegen podium presenteerde verschillende leveranciers hun software. Yuki | Visma over hoe data helpt om de efficiëntie van dienstverlening te vergroten en bijdraagt aan de winstgevendheid van kantoren. Simplicate sprak over cruciale sturingsinformatie. Tom Koning van Exact vertelde welke randvoorwaarden er nodig zijn om Artificial Intelligence (AI) tot een succes te maken. En John Reynders van Visma Benelux sprak over de Visma Connected Experience voor accountants. De honderden bezoekers waren duidelijk geïnspireerd en vonden het na twee jaar corona ook erg fijn om elkaar weer te kunnen ontmoeten in deze setting.
Einde coronasteun, what NOW?
Bij topfit blijven hoort soms ook je aanpassen na een grote systeemcrash. Corona was duidelijk zo'n crash die de economie heeft doen trillen op zijn grondvesten en die nog steeds gevolgen heeft voor burgers, bedrijven en de overheid. Kris Douma, voorzitter van de NBA, sprak met accountants over wat het stopzetten van de NOW betekent voor de accountant. “Het NOW-traject heeft veel langer geduurd dan in eerste instantie werd gedacht”, stelde Douma. “En het zal nog een tijdje duren voordat we het coronadossier helemaal kunnen afsluiten.”
Veel ondernemingen hebben namelijk belastinguitstel gekregen. De terugbetalingsregeling geldt voor vijf jaar, maar veel ondernemingen willen eigenlijk tien jaar uitstel, volgens de NBA-voorzitter. Ook MKB-Nederland probeert dit te bewerkstelligen. “Het is aan de accountant om wat te zeggen over de levensvatbaarheid van bedrijven voor de komende vijf – of misschien wel tien jaar", aldus Douma. Een belangrijke maatschappelijke opgave. “Zoals Wouter Koolmees destijds zei: ‘Nederland rekent op u!’”
'Opportunity calling’
Dat accountants aan de slag moeten om ‘fit’ te blijven is natuurlijk al langer bekend; over de transitie van administrateur naar adviseur gaat het al jaren. Maar waarom vinden accountants het zo lastig om te veranderen? Volgens business inspirator Sandra Ohm geven veel leiders/managers wel het startsignaal voor een nieuwe strategie, maar laten ze het daar vervolgens bij. “Veranderen is communiceren, communiceren, communiceren en vasthouden", aldus Ohm.
De coach en verandermanager komt bij veel bedrijven over de vloer en ziet enorm veel potentieel. “Ondernemers hebben behoefte aan accountants die cijfers interpreteren en omzetten in advies.” Maar als je hiervan wilt profiteren, zul je allereerst een plan moeten maken en zorgen dat het uitgevoerd wordt. Daarvoor is het noodzakelijk je mensen eigenaar van het probleem te maken. Ohm: “Waar loop je tegenaan? Hoe komt dat? En wat heb je nodig om het anders te doen? Als je het op deze manier benadert hebben mensen hier zelden moeite mee.”
Accountants zijn goed in processen, structuren en in vaktechniek, maar als het aankomt op ambities stellen en hierop sturen valt er nog veel te winnen. “De ondernemende accountant wil dit oplossen", besloot Ohm. “En ze gaan dat ook doen. Voordat hun klanten met hun latente behoeften besluiten te vertrekken naar hun concurrent.”
Fitter door meer inzicht
Hoeveel inzicht hebben accountants eigenlijk in hun klanten? Volgens Jan Wietsma (Partner MKB-kredietcoach) weet 95 procent niet wat hun product echt kost. In zijn sessie ‘Is jouw kantoor Fit for the future?’ stelde de kredietcoach dat veel accountants niet weten hoe hun omzet en marge precies zijn opgebouwd, hoe het verdeeld is onder werkzaamheden en hoe het verdeeld is in hun regio.
“De meeste kantoren sturen op het aantal medewerkers", aldus Wietsma. “Dat geeft je geen inzicht in de werkelijke kosten. Waarom zou je aan de slag gaan met een jaarrekening als het rendementstechnisch niks oplevert? De waarde van een klant voor jouw kantoor gaat veel verder dan omzet.”
Voor een fit kantoor zijn klantenportals onmisbaar, stelde Wietsma. Af en toe aan een klant vragen waar hij behoefte heeft werkt niet. Via klantenportals komen er hele andere antwoorden. Bovendien heeft een kantoor een heldere strategie nodig. “Kantoren die duidelijk hun ambities onder woorden kunnen brengen, komen verder en zijn crisisbestendiger.” Fitte kantoren doen frequent data-analyses van hun klanten: hoe lang is iemand klant? Hoe tevreden is deze klant? Welke diensten neemt hij of zij af? En wat draagt de klant bij aan de winstgevendheid?
De verwachtingen van klanten veranderen ook, volgens de kredietcoach. Uit onderzoek blijkt dat de ondernemer meer behoefte heeft aan advies over zijn/haar bedrijfsvoering. De nadruk ligt niet meer alleen op de cijfers. Wietsma: “Klanten verwachten een proactieve adviseur. Ondernemers staan voor grote beslissingen en willen van hun accountant weten wat de financiële impact daarvan is.”
Accountants die de omslag willen maken moeten volgens Wietsma eerst heel bewust deze keuze maken. Het er een beetje bij doen gaat niet werken… Het begint met het beantwoorden van de vraag: ‘wil ik hier echt mee aan de slag?’
Gym the Mind
De Expo eindigde met een inspirerende talk van Arie Boomsma die om 16:30 de boksring instapte onder luid applaus en met – natuurlijk – ‘Eye of the Tiger’ galmend uit de speakers. In zijn peptalk gaf Boomsma de bezoekers twee adviezen mee om fitter te worden en fit te blijven. De eerste ging over prestatiesverbetering. Boomsma vertelde over de Britse wielerploeg die in 100 jaar nooit één medaille won. Toen kwam er een nieuwe trainer die heel grondig naar alles is gaan kijken. Hoe doen we alles?
“Dat ging om voor de hand liggende dingen, zoals hoe er werd getraind", vertelde Boomsma, “maar ging ook een heel stuk dieper dan dat. Zoals wat voor kleur is de binnenkant van de vrachtwagen waarin de fietsen worden vervoerd? Dit bleek zwart te zijn. Daardoor zagen ze geen stof, en kwam dat in de kettingen wat weer een aantal milliseconden vertraging opleverde. Op dat niveau is hij alles gaan verbeteren.”
Kleine aanpassingen kunnen veel impact hebben. “Kijk bijvoorbeeld eens naar je facturen", stelde Boomsma. “Daar staat standaard op: betalingstermijn 30 dagen. Kun je daar niks anders voor verzinnen? Iets dat beter bij de identiteit van je kantoor past. Zo zijn er honderden kleine dingen die je anders kan doen net als de Britse wielerploeg. Wanneer we alle details opvijzelen tillen we onszelf naar een nieuw niveau.”
Het tweede punt ging over de personen zelf. “We staan voortdurend onder druk", zei de televisiepresentator en sportschooleigenaar. Boomsma deelde verschillende ‘hacks’ die accountants kunnen toepassen. “Zit je veel? Zet je printer dan niet naast je bureau. Neem kleine glaasjes water, zodat je vaker moet opstaan. Stel je een dossier samen, pak dan steeds één blaadje van de grond zodat je meteen kunt squatten.”
Omdat ons leven al vol prioriteiten zit, heeft het volgens Boomsma geen zin om er iets tussen te proberen te schuiven. “Je kunt je voornemen om elke ochtend te gaan hardlopen, maar dit gaat na een paar weken gegarandeerd mis. Andere prioriteiten komen er weer tussen.”
De veranderingen maken kans als je ze integreert in je dagelijks leven. Bijvoorbeeld, Boomsma heeft ouders op leeftijd en wil ze regelmatig spreken voor als ze er straks niet meer zijn. Daarom, als hij 's middags op zijn fiets stapt, belt hij ze. Altijd. Zijn laatste advies aan de accountants was om waar je maar kan dingen in je leven en werk te tweaken. “Dat maakt je energieker, alerter, effectiever en productiever.”
Daarmee kwam er een einde aan de achtste Accountancy Expo. Volgend jaar zal de succesvolle ICT-innovatiebeurs opnieuw plaatsvinden, want zoals een deelnemer opmerkte; “Ontwikkelingen gaan zo snel dat zo'n jaarlijkse update eigenlijk gewoon een must is.” U kunt zich hier alvast inschrijven voor 2023.
Veel dank gaat uit naar alle exposanten die de beurs mogelijk maakte.