Top 5 diensten die klanten van hun accountant willen
Uit het Nationale Accountancy Onderzoek 2016 van FM.nl en Alex van Groningen zijn vijf diensten naar voren gekomen die klanten nu al afnemen of dat in de toekomst willen gaan doen.
In het Nationale Accountancy Onderzoek 2016 staan de meningen van de klanten van accountantskantoren centraal. Zijn ondernemers en financieel managers tevreden met hun accountant en waarom? De vragenlijst is inmiddels door ruim 500 klanten van accountants ingevuld.
Diensten voor accountants
Door de snelle automatisering van de traditonele accountantsdiensten, zoals de jaarrekening en standaard rapportages, zullen accountants hard aan de slag moeten met het vernieuwen van hun verdienmodel. Adviesdiensten vanuit hun financiële expertise lijkt het meest logische pad. Van welke diensten maken klanten – ondernemers en financieel managers – nu al gebruik of willen ze in de toekomst gebruik van gaan maken?
1. Fiscale planning en tax planning
Twee op de drie ondernemers maakt hier al gebruik van. Hun advies is om hierbij verder te gaan dan verplichte nummers, zoals btw, ib, vpb/lb en de jaarrekening. Klanten verwachten diepgang en willen graag sparren met hun accountant om hun bedrijf verder te optimaliseren en laten renderen door optimaal gebruik te maken van de geldende wet- en regelgeving.
2. Financiële adviezen
Klanten verwachten financieel advies van hun accountant waar ze direct mee aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld in de vorm van een sectorbenchmark die inzichtelijk maakt welke brutomarge bij een bepaald segment hoort, wat de omzet per FTE zou moeten zijn of hoe bepaalde kosten zich verhouden tot de omzet.
______________________________________________________________________________
Accountancy Expo: Het innovatie-event voor accountants. Mis het niet!
Ontdek het meest vernieuwende evenement in de accountancybranche. Laat je inspireren, ontmoet honderden collega’s en ontdek alle nieuwe technologische mogelijkheden. Schrijf u direct in.
______________________________________________________________________________
Accountancy Expo: Het innovatie-event voor accountants. Mis het niet!
Ontdek het meest vernieuwende evenement in de accountancybranche. Laat je inspireren, ontmoet honderden collega’s en ontdek alle nieuwe technologische mogelijkheden. Schrijf u direct in.
______________________________________________________________________________
3. Strategische adviezen
Iedere onderneming kan wel een CFO gebruiken, maar niet iedere onderneming kan zich een CFO veroorloven. Een goede accountant levert niet alleen de cijfers, maar ook strategische adviezen over hoe een onderneming zijn doelen kan realiseren.
4. Leningen of herfinancieringen
De accountant is als financieel expert de aangewezen persoon om een onderneming te helpen op verantwoorde en voordelige wijze financiering aan te trekken. Of het nu gaat om een traditionele banklening, een crowdfunding campagne of een combinatie, de moderne accountant staat zijn klant hierin bij.
5. Businessplanning en budgetteren
Budgetteren is een management accounting techniek die het gedrag van mensen beïnvloedt met het doel de prestaties van de organisatie te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat het tijdrovend is en dat het positieve effect op de bedrijfsresultaten tegenvalt. Hier liggen dus kansen voor klantgerichte dienstverleners.
Behalve dat de financiële analyses en adviezen uitstekend moet zijn, is het ook belangrijk dat de accountant ze effectief weet te presenteren.
Diensten die klanten het minste graag willen van hun accountant zijn crediteuren analyses, debiteuren management en product- of klantwinstgevendheid analyses. Bij debiteuren management is inderdaad wel voor te stellen dat niet iedere accountant dit goed zou kunnen of willen doen, maar de andere diensten zouden wel eens onder de Steve Jobs filosofie kunnen vallen: "customers don't know what they want until you've shown them." Immers, dergelijke analyses kunnen van grote waarde zijn voor ondernemers.
Tot slot nog een belangrijke tip uit het onderzoek: Laat klanten weten welke diensten je aanbiedt en veronderstel niet dat ze dit al weten. Een respondent: “Ik heb al een aantal keer gemerkt dat ik zaken bij een andere leverancier had belegd omdat ik geen idee had dat mijn eigen accountant zich er ook mee bezighield.”