‘Terugdraaien financiële kwartaalrapportages niet de juiste oplossing’
Ook in Nederland zijn kwartaalrapportages ter discussie gekomen na het besluit van minister Dijsselbloem van Financiën om deze niet langer verplicht te stellen. Volgens Dijsselbloem werkt kwartaalrapportage kortzichtigheid in de hand. Philip Joos en Ties de Kok stellen echter dat het terugdraaien van de kwartaalrapportage niet de juiste oplossing is. “Het kwartaal als rapportageperiode is inderdaad problematisch, omdat het enerzijds niet lang genoeg is om direct langetermijndenken te stimuleren, en anderzijds niet kort genoeg om te voorkomen dat rapportagedeadlines zorgen voor korte-termijnoriëntatie. We zien daarom een betere oplossing in een rapportagemodel waarbij periodieke lange-termijnrapporten gecombineerd worden met real-time tussentijdse statusrapportage. We noemen dit de frequentie-paradox.”
Het jaarlijkse rapport bespreekt de lange-termijndoelstellingen van het bedrijf en geeft het kader op basis waarvan tussentijdse updates geïnterpreteerd kunnen worden. In de vorm van een website of dashboard wordt de status gepresenteerd van zogenoemde key performance indicators (KPI’s) gepresenteerd die nodig zijn om de lange-termijngezondheid van het bedrijf in te schatten. Dit maakt het volgens Joos en De Kok ook mogelijk om zowel financiële als niet-financiële KPI’s naast elkaar te rapporteren. “De update-frequentie wordt voor ieder informatie-element apart vastgesteld, afhankelijk van de cyclus die relevant wordt geacht. Bijvoorbeeld: het aantal verkopen kan dagelijks worden geüpdatet terwijl het voor een KPI als medewerkerstevredenheid logischer is om deze wekelijks of maandelijks te updaten. Het conceptuele idee van continue rapportage overkomt de kortzichtigheid die veroorzaakt wordt door periodieke rapportagedeadlines en sluit bovendien beter aan op de veranderende informatievraag,” aldus Joos en De Kok.
Lees ook: