Stekkerauto te duur door nieuwe fiscale regels

2016 geldt als een ‘overgangsjaar’ in de autobelastingen. Dat heeft een groot effect op de keuzes van de leaserijder, zo blijkt uit de cijfers van LeasePlan Nederland. Zo is het aantal bestellingen van plug-in hybrides in het eerste halfjaar van 2016 fors gedaald. Was vorig jaar nog 12% van alle nieuw bestelde leaseauto’s een plug-in hybride, dit jaar is dat nog maar 4%. Daarentegen maakt de benzineauto een duidelijke comeback op de leasemarkt.

Nu de bijtelling voor de meeste nieuwe plug-in hybrides is gestegen van 7% naar 15%, laten leaserijders de stekkerauto links liggen. Ook diesel is minder in trek, nu er geen zuinige diesels tegen een laag bijtellingstarief te krijgen zijn. Dit komt ten gunste van benzineauto’s: het aandeel bestellingen steeg van 37% naar maar liefst 58%. Het aandeel elektrisch groeide wél licht, van 1% naar 2%. Maar liefst 94% van de leaserijders bestelde in de eerste helft van dit jaar een auto uit één van de twee hoogste bijtellingscategorieën (20-25%), tegenover 66% vorig jaar. Duidelijk is dat als de financiële prikkels wegvallen, de leaserijder weer voor de bekende klassiekers kiest. De Volkswagen Passat, de Golf en de Opel Astra zijn de meest bestelde modellen van 2016 onder zakelijke rijders. Daarnaast verlengen veel leaserijders hun bestaande contract, om langer van de oude bijtellingstarieven te kunnen profiteren.

Martijn Versteegen, Marketing Directeur bij LeasePlan Nederland: “Je ziet dat de leaserijder direct reageert, nu het nieuwe bijtellingsregime nauwelijks ruimte biedt om te kiezen voor je portemonnee. Jammer, want we zagen het wagenpark de afgelopen jaren steeds groener worden. De overstap naar volledig elektrisch rijden is voor veel leaserijders nog een brug te ver. De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan. Wij pleiten dan ook nog steeds voor een eerlijker belastingsysteem en dat is volgens ons betalen naar gebruik. Dat zal pas ècht leiden tot minder kilometers, minder files en minder CO2-uitstoot.”

LeasePlan verwacht dat de recent door de Eerste Kamer goedgekeurde Autobrief 2 zijn schaduw zal werpen op de tweede helft van 2016. Vanaf 2017 geldt voor alle nieuwe leaseauto’s een bijtelling van 22%. Alleen voor elektrische auto’s geldt een bijtelling van 4%. Deze maatregel zal het volledig elektrisch rijden wel bevorderen volgens de leasemaatschappij. “Elektrisch rijden wordt steeds toegankelijker door een breder aanbod, kortere laadtijden en een grotere actieradius”, meent Versteegen. “Maar we verwachten dat ook occasionlease aan populariteit zal winnen. Occasions zijn sowieso goedkoper in de lease. Je kunt met een occasion leaseauto nog profiteren van de oude bijtellingsregels tot een maximale looptijd van 60 maanden na de eerste tenaamstelling.”

LeasePlan verwacht eind 2016 nog een run op semi-elektrische leaseauto’s in verband met lage bijtelling. De leasemaatschappij voorspelt daarnaast dat de nieuwe Renault Mégane station, de elektrische Hyundai Ioniq, en de nieuwe Tesla Model 3 in de smaak zullen vallen bij leaserijders.

Gerelateerde artikelen