SGP-Kamerlid wil stem mkb-accountant horen

“Ik vraag mij af of je in één grote organisatie wel voldoende diversiteit in de geluiden hebt, zodat je de belangen van al die onderliggende, heel verschillend functionerende groepen goed voor het voetlicht krijgt. Wij hebben als Tweede Kamer bij de fusie van NIVRA en NOvAA daarom gezegd dat we het onversneden geluid van de kleinere accountants willen blijven horen.” Dat zegt Elbert Dijkgraaf, Tweede Kamerlid voor de SGP, in een interview met Novak Accountant TV.

Dijkgraaf reageert op de actuele ‘governance’-discussie binnen de NBA en verwijst daarbij ook naar de fusie van VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland. “Je ziet heel vaak dat in zulke hele grote organisaties een compromis gesloten wordt, door bijvoorbeeld vier prioriteiten te benoemen. Dat kan betekenen dat je een aantal dingen laat lopen waarvan ik zeg: laat andere organisaties daar dan voor opkomen”, zegt Dijkgraaf die zich bezorgd toont of de grote verschillen die er binnen de beroepsgroep bestaan nu wel voldoende aandacht krijgen. Hij moedigt mkb-accountants daarom aan hun eigen geluid te laten horen, ook in politiek Den Haag. Dijkgraaf: “Wanneer je vindt dat mkb-accountants in de Kamer te weinig aandacht krijgen, zul je daar ook zelf extra in moeten investeren. Daar ligt voor jullie als belangenvertegenwoordiger eveneens een taak.”

Tips voor de toekomst

Elbert Dijkgraaf vertelt in het gesprek Economie te zijn gaan studeren, met de bedoeling om accountant te worden. Uiteindelijk kwam hij via de wetenschap in de politiek terecht, maar hij draagt het beroep nog steeds een warm hart toe. Bovendien telt de achterban van de SGP van oudsher veel accountants, zodat hij regelmatig met accountants spreekt. “Vakmanschap, moraliteit en houd het leuk”, zijn de drie tips die Dijkgraaf meegeeft voor een duurzame toekomst van de beroepsgroep. “Vakmanschap: zorg dat je echt gewoon de vakman bent die je altijd al was. Moraliteit: het gaat niet alleen om de regels, maar ook wat moreel acceptabel is in de samenleving. En houd het vak leuk, zorg dat het aantrekkelijk is voor slimme gasten die toekomst zien in dit beroep en ermee doorgaan.”

Novak TV

Het interview met Elbert Dijkgraaf introduceert Novak Accountant TV, het nieuwe communicatieplatform van de branchevereniging Novak. Onder de titel ‘Marco op de koffie’ gaat Novak-voorzitter Marco Moling de komende maanden het gesprek aan met spraakmakers in de politiek, boegbeelden van het mkb en andere stakeholders. ‘Novak Actueel’ zal worden ingezet om op de actualiteit in te spelen, bijvoorbeeld met opiniërende bijdragen. Bij Novak Accountant TV zullen ook de filmpjes te zien zijn die worden ontwikkeld voor een campagne om de unieke positie van mkb-accountants onder de aandacht te brengen. De eerste video – met mkb-accountant John Corbeel en één van zijn cliënten, de zeer succesvolle bakker Kees Verkerk – is binnenkort te zien op Novak Accountant TV als onderdeel van een brede, multimediale campagne. “Novak geeft gas en laat het eigen geluid van de mkb-accountant nu op een nieuwe manier horen. Bovendien ondersteunen wij hiermee iedere mkb-accountant die een duidelijk eigen profiel heeft ten opzichte van bijvoorbeeld de grotere accountantsorganisaties of administratiekantoren. Door samen te werken met ‘echte’ accountants en mkb-ondernemers kunnen wij zowel lokaal als landelijk de mkb-accountant op de kaart zetten”, aldus Marco Moling. “Kleinere accountantskantoren hebben zelf vaak weinig middelen en expertise voor marketingcommunicatie. De ondersteuning van Novak kunnen zij daarom goed gebruiken. Ook voor mkb-accountants die nog geen lid van Novak zijn een prima aanleiding om zich te melden.”

Bekijk hier de eerste aflevering van ‘Marco op de koffie’.

Gerelateerde artikelen