Rabobank: 2015 stabiel jaar voor accountancybranche

Vrijwel alle dienstverlenende bedrijven profiteren in 2015 van de aantrekkende economie. Zo ook de branche van accountants, administratiekantoren en belastingconsulenten. Dat is de verwachting van Rabobank die vandaag de sectorprognoses 2015 heeft gepubliceerd. In de Rabobank 'Cijfers & Trends accountants, administratiekantoren en belastingconsulenten' wordt de verwachting uitgesproken dat 2015 een stabiel jaar wordt met een volumeontwikkeling van -1 tot 1%.

Accountants profiteren van de aantrekkende economie en de toenemende private investeringen. Het sentiment is neutraal.
 
De sector heeft te maken met blijvende prijsdruk met name in audit- en samenstelpraktijk. Een van de trends is dat advisering het (omzet)gat dient op te vullen dat geslagen is door toenemende digitalisering en prijsconcurrentie in de accountancybranche. Vaak wordt vergeten dat de adviesbranche al een groot aantal gevestigde namen kent. Onderscheidend vermogen is daarom essentieel. Daarbij komt dat tegenwoordig veel data en informatie online te vinden is en dus is om echt toegevoegde waarde te bieden, diepgaande kennis van de bedrijfsvoering en dynamiek van de waardeketen noodzakelijk. Dit met name om de (financiële) vertaalslag te maken voor opdrachtgevers.

De prognose voor de lange termijn is gematigd positief. De sector zal moeten vernieuwen om haar toegevoegde waarde voor de toekomst te behouden. Dit geldt voor digitalisering: in de afgelopen jaren is al veel geïnvesteerd in ICT-systemen om de efficiency en effectiviteit te verhogen. De tweede investeringsronde betreft personeel. Ontwikkelingen als vergrijzing, de upgrading van werkzaamheden en de toenemende flexibilisering vragen om antwoorden op HR-gebied. Zeker omdat de concurrentie om goed analytisch personeel toeneemt. Kwaliteit is een issue dat nu hoog op de agenda staat en om investeringen vraagt. Het verdienmodel en het organisatiemodel zullen kritisch tegen het licht worden gehouden.

De samenwerking in de branche neemt toe zowel nationaal als internationaal en van franchiseorganisaties tot meer informele samenwerkingsvormen. Profiteren van elkaar specialisatie, meer marktmacht en het gezamenlijk investeren zijn de aanleiding om partners te zoeken. De huidige tijd vraagt niet alleen om samenwerking binnen de branche maar om bredere samenwerkingsvormen bijvoorbeeld met softwareontwikkelaars, uitzenders en juridische adviesbureaus. Het inspelen op klantwensen vraagt om een nauwe samenwerking met de klant. Zo wordt meer inzage verkregen in waar de behoefte van de klant ligt.

Gerelateerde artikelen