PwC/London Business School: waarom bankiers met straffen dreigen niet zal werken

De kans dat financial services managers onethisch gedrag vertonen, stijgt met meer dan 100% wanneer zij met collega’s moeten concurreren.
Strenger toezicht en striktere handhaving zouden wel eens het gedrag dat zij willen bestrijden juist kunnen bevorderen, zo blijkt uit onderzoek van PwC en de London Business School.
Het onderzoeksdoel was vast te stellen welke rol emoties spelen in de competitie met collega’s en de keuze die mensen daarbij maken tussen creativiteit of valsspelen. Het idee de competitie te kunnen winnen werkt effectiever dan de angst om te verliezen, als het doel is gedrag te veranderen en ethisch werken te bevorderen.
 
Met andere woorden, hard optreden tegen verkeerd gedrag  vergroot juist het risico doordat het een angstklimaat oproept dat juist aanzet tot onethisch gedrag., zo concluderen onderzoekers van PwC en de London Business School  in hun rapport Why you can’t scare bankers into doing the right thing.
 
Natuurlijk moeten medewerkers van banken, verzekeraars, accountantskantoren en dergelijke weten wat mag en wat niet mag, en daar met enige regelmaat op gewezen worden. Maar het is effectiever voor toezichthouders en managers om de nadruk te vestigen op de positieve aspecten van goed gedrag dan op de negatieve effecten van verkeerd handelen. 
 
Over de effectiviteit van geldelijke beloningen concludeert het onderzoek, dat ook negatieve stress over niet halen van targets het tegenovergestelde bereikt, van wat het doel van prestatiebeloning zou moeten zijn. 
 
Een kopie van het rapport is op te vragen via Katherine Howbrook, PwC media relations, katherine.j.howbrook@uk.pwc.com
Gerelateerde artikelen