PwC ziet geen enkel voordeel in splitsen

Aantrekken van personeel is belangrijker dan meer kapitaal. 

De combinatie van accountancy en advies is voor PwC een voorwaarde om aan voldoende personeel te komen. De voordelen van de bundeling zijn voor de organisatie groter dan de eventuele belangenconflicten die in de weg staan. PwC heeft volgens hem honderden miljoenen dollars uitgegeven voor het verbeteren van de controle op belangenconflicten.

Dat zegt Bob Moritz, de bestuursvoorzitter van de internationale PwC-organisatie, in een interview met de Financial Times. "Als je niet bereid bent om dat geld uit te geven aan het voorkomen van belangenconflicten, krijg je misschien een ander antwoord.” Dit jaar boekt het bedrijf een recordomzet van ongeveer 50 miljard dollar. De exacte resultaten van het gebroken boekjaar volgen rond oktober. 

Het aanbieden van zowel audits als adviesdiensten – inclusief consulting, deals en belastingadvies – geeft PwC een concurrentievoordeel stelt Moritz. Vasthouden aan een multidisciplinair model vergroot de kansen van PwC om consultants te binden in het geval van een recessie, aldus de bestuursvoorzitter. Zit het tegen bij de adviesdiensten, dan is er volop emplooi in de accountancy, die volgens Moritz beter bestand is tegen economische neergang.

Het aannemen van de juiste mensen is voor de organisatie de grootste uitdaging, aldus Moritz, meer nog dan de toegang tot kapitaal of regels voor belangenconflicten. Het aantrekken van kapitaal is volgens Moritz niet nodig bij PwC en er valt geen first-mover voordeel te behalen.

Het uitbouwen van de organisatie, zoals voor ESG-advies en -technologie, betekent dat PwC overnames zal doen, om op die manier in de pas te lopen met de groeiende vraag naar nieuwe diensten. Tegelijkertijd stoot het bedrijf diensten af, zoals de verkoop van de mobiliteitsdiensten vorig jaar voor 2,2 miljard dollar. Moritz verwacht dat er aan de randen van de organisatie permanente aanpassingen zullen blijven plaatsvinden.

Het personeelsbestand van PwC wereldwijd steeg afgelopen boekjaar met 32.000 tot 327.000, ondanks het vertrek van tienduizend medewerkers door de verkoop van de wereldwijde mobiliteitsactiviteiten en het verbreken van de banden met de Russische tak van de organisatie.

Toch sluit Moritz een splitsing van accountancy en advies niet helemaal uit. "Je moet opnieuw evalueren op basis van hoe de klant koopt”, besloot hij.

Gerelateerde artikelen