PwC: Vrouwelijke rolmodellen doorslaggevend bij werkgeverskeuze
Deze studie naar diversiteit in relatie tot recruitment valt samen met Internationale Vrouwendag op 8 maart. Ruim een derde (35 procent) van de ondervraagde vrouwen is recentelijk van werkgever veranderd omdat het bedrijf te weinig carrièrekansen bood.
Positieve rolmodellen
Voor 67 procent van de vrouwen zijn positieve rolmodellen binnen het bedrijf belangrijk in hun werkgeverskeuze. Aan de start van hun carrière loopt dit percentage op tot 76 procent. Vooral in door mannen gedomineerde sectoren, zoals fintech en de bouw, hechten vrouwen waarde aan rolmodellen.
Diversiteit binnen bedrijfstop
Meer dan de helft van de ondervraagde vrouwen (56 procent) kijkt naar de voortgang die een bedrijf boekt op het gebied van diversiteit om tot een werkgeverskeuze te komen. Onder starters is dit percentage zelfs 61 procent. Diversiteit binnen de bedrijfstop is ook doorslaggevend: 61 procent van de vrouwen liet dat aspect meewegen in hun besluit om hun meest recente baan te accepteren. Zowel mannen als vrouwen ranken carrièreperspectief, marktconform loon en flexwerken in de top-3 van arbeidsvoorwaarden.
Carrièrepauze
Ruim een kwart (28 procent) van de werkgevers heeft programma’s om werknemers na een carrièrepauze succesvol terug te laten keren, en 25 procent overweegt om dat beleid ook toe te passen. Dat is belangrijk voor vrouwen, omdat ruim drie op de vier (76 procent) aangeeft terug te willen keren naar hun werkgever. Na een carrièrepauze kan drie op de vijf echter terechtkomen in een lagere functie dan voorheen, wat vaak gepaard gaat met een lager loon.
Concurrentie
Bedrijven moeten op wensen van vrouwen inspelen, omdat de concurrentie voor vrouwelijk talent toeneemt. 78 procent van de onderzochte bedrijven geeft aan actief beleid te voeren om meer vrouwen te werven, vooral in senior functies.
Voor PwC is diversiteit en inclusiviteit essentieel. Jolanda Lamse, verantwoordelijk voor Human Capital, vertelt: ‘'Door nieuwe inzichten en kennis kunnen wij zowel de markt als maatschappij beter begrijpen. Dat verhoogt de kwaliteit van ons werk. Ook buiten de werkvloer zet PwC zich in. Wij zijn bijvoorbeeld verbonden aan een campagne van de Verenigde Naties die focust op gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen: HeForShe.’