PwC en Deloitte nodigen opvallend vaak belastingambtenaren op de thee
De Britse Rekenkamer vraagt om duidelijker regels voor ‘werkbezoeken’ van ambtenaren – inclusief de bijbehorende goody-bags.
Uit onderzoek van het National Audit Office (NAO) blijkt dat onder de accountants vooral PwC en Deloitte geregeld ambtenaren uitnodigen om eens op kantoor langs te komen, of tezamen met de accountant een evenmenet te bezoeken. De Rekenkamer inspecteerde de protocollen en regels ter zake van de Britse ministeries, en constateert dat de betreffende afspraken nodig aangescherpt dienen te worden – ook die rond het aannemen van tripjes of souvenirs aan dergelijke bijeenkomsten.
In het betreffende rapport valt te lezen hoe vaak hoge ambtenaren en militairen op werkbezioek gingen tussen april 2012 en maart 2015, en welke geschenken zij daarvan mee terug naar hun departement namen. De focus lag op drie diensten: HMRC, de belastingdienst, het Department for Business, Innovation & Skills (BIS), en de dienst Defence, Equipment and Support (DE&S), de inkoopafdeling van het Britse ministerie van Defensie.
HMRC-officials werden in die periode verwelkomd door 400 organisaties. De meeste bezoekjes waren aan buitenlandse ambassades, vooral die van Frankrijk die liefst 19 maal belastinginspecteurs uitnodigde. Andere enthousiaste gastheren vertegenwoordigden het bedrijfsleven, vooral de zakelijke dienstverlening. Zo ontving Capgemini, dat ook de Britse overheid als grote klant heeft, 18 maal hogere HMRC-vertegenwoordigers. In één geval nam Cap vier directieleden mee naar een prijsuitreiking waarbij een toegangskaartje £300 kostte. Zowel PwC als BDO (17 uitnodigingen geaccepteerd) als Deloitte (13 bezoekjes) en KPMG (8) bleken vaak iets te bespreken te hebben met HMRC.
Volgens de Rekenkamer ontvingen de ambtenaren van de drie diensten in 2014-2015 uitnodigingen en geschenkjes ter waarde van ruim £150.000. Niet onrustbarend veel, aldus het NAO, maar “de reputatierisico’s zijn desalniettemin niet gering. Aantal en aard van de uitnodigingen dienen wel in overeenstemming te zijn met de betreffende zakelijke relatie.”
De rekenkamer heeft er begrip voor, dat het soms moeilijk is om aangeboden geschenken te weigeren. Maar bij alle drie de diensten ontbreekt het aan duidelijke ‘good practices’, en ook de registratie van geaccepteerde diensten en geschenken moet beter. Dat geldt zeker voor uitnodigingen om mee te gaan naar grote sportevenementen of culturele manifestaties, in het bijzonder als ook vrouw en kinderen mee mogen.
Kampioenen blijken de militaire inkopers, die de meeste uitnodigingen ontvingen en accepteerden (5213) en in geld de meeste geschenken mee naar huis kregen. De vertegenwoordigers van EZ gingen op 1688 uitnodigingen in, en die van de belastingdienst slechts op 1079.