Pitches Accountancy Awards: de tweede serie pitches

Tijdens de Financial Systems Beurs geven tientallen accountanstkantoren die zijn genomineerd voor een Accountancy Award pitches van één minuut. De tweede serie presentaties.

Reinoud Bergsma (Marshoek): ‘Retailklant centraal’

"Niet de techniek, maar de toepassing van de techniek is van belang. Gaat het rendement van de ondernemer omhoog. Daar draait het om", zegt directeur Reinoud Bergsma van Marshoek. "We ontwikkelen producten en diensten samen met de klanten. Voorbeeld is de ondernemersmonitor van Marshoek: hiermee kan de ondernemer zijn cijfers analyseren op basis van benchmarks en zijn prestaties verbeteren. Marshoek richt zich sterk op de retail (en heeft meer dan vijfhonderd retailers als klant, zowel franchiseorganisaties als franchisenemers). Daarbij verzorgt Marshoek alle producten, van (salaris-) administratie tot advisering en managementinformatie. Ook geeft Marshoek advies op basis van informatie uit de ondernemersmonitor, bijvoorbeeld op het gebied van formulewisseling.

Gerard den Teuling (Witlox van den Boomen): ‘Techniek in dienst van de klant’

Gerard den Teuling is sinds drie jaar als accountant werkzaam bij accountants- en adviesorganisatie Witlox van den Boomen. "Ik ben accountant met automatisering als uit de hand gelopen hobby",  zo stelt hij zichzelf voor. "Maar uiteraard staan onze klanten centraal en niet de techniek. Klanten kunnen enorm hun voordeel doen met de programma’s in de cloud, maar onze rol houdt niet op; we letten er sterk op waar we onze toegevoegde waarde kunnen bieden in de business van de klant. De volledige financiële administratie is geautomatiseerd en geoptimaliseerd voor de backoffice van Witlox van den Boomen. Daar profiteren al onze klanten van. We bieden zowel financiële als operationele data. Het doel is om ondernemers van managementinformatie te voorzien zodat ze betere beslissingen kunnen nemen voor hun bedrijf. Alle informatie is constant in te zien voor zowel de klant als ons. Dit heeft bij bedrijven impact op zowel financiën, als op HR, salaris en fiscaliteit. Met de software is opeens veel meer mogelijk.”

André Bos (Bos Adviesgroep): Klant als ambassadeur’

Bos Adviesgroep BV is al ruim 25 jaar op zoek naar slimme oplossingen waarmee het de dienstverlening voor relaties kan verhogen. Meer en meer kijkt het naar het actief adviseren en financiële online rapportages, naast traditionele werkzaamheden als het opstellen van jaarrekeningen. Naast werkzaamheden voor bedrijven in tal van sectoren (alle behalve bouw- en agrarische sector), beschikt het bedrijf over specifieke expertise voor luchtvaartgerelateerde bedrijven. Het kantoor biedt o.a. ondersteuning bij de opzet van online kwaliteitssystemen bij klanten. "De papieren handboeken van vroeger die nooit werden geraadpleegd, zijn nu levendige systemen geworden, met veel toegevoegde waarde voor de organisatie en medewerkers. Jaarrekeningen brengen we niet meer op papier uit, maar bieden deze volledig digitaal aan bij onze relaties. Ook zetten we systemen op waardoor veel extra handelingen, ook binnen het accountantskantoor, overbodig zijn geworden. Dat leidt tot kostenbesparing.” Let wel: "Software is een instruent, de ‘human factor’ is het allerbelangrijkste. Het gaat om de klant." Bos trekt een vergelijking met de vliegtuigsector. "De ondernemer is de piloot aan het stuur. De adviseur is een co-piloot. En de crew? dat zijn onze medewerkers." De klanten zijn tevreden, zegt Bos. "Zij zjn onze ambassadeurs. We hoeven weinig aan marketing te doen, zo tevreden zijn onze klanten."

Edu Broekhaar (2Count): ‘Veel lagere administratieve lasten’

Als landelijke organisatie met vestigingen op tien locaties is 2Count gespecialiseerd in administratieve en fiscale dienstverlening in het mkb en blijft het volop inzetten op nieuwe, technologische ontwikkelingen in het vak. "Alle relaties die wij bedienen besteden hun volledige administratie aan ons uit." Desnoods komt 2Count langs: "Periodiek halen wij via ons eigen logistieke bedrijf de administraties op bij de relaties en verwerken deze ‘in huis’ op het lokale kantoor." Het blijft niet beperkt tot deze ‘retrodinestverlening. " Uiteraard maken wij hierbij gebruik van de allernieuwste technieken en software in de cloud. Ondernemers die gebruikmaken van 2Count – vooral in de horeca en de retail – mogen rekenen op een aanzienlijke verlanging van de administratieve lasten. "70 procent reductie is geen uitzondering."

Equity Accountants (Rudi Dupper): ‘Afslag naar de toekomst genomen’

"Wij hebben de afslag naar de toekomst genomen", zegt oprichter Rudi Dupper van Equity Accountants. Het kantoor heeft een online dashboard dat direct is gekoppeld is aan de financiële administratie. Zowel de klant als de medewerker van Equity Accountants kunnen inloggen en de grafieken, resultatenrekening en balans bekijken. "Onderscheidend is dat de financiële informatie wordt geëxtrapoleerd op basis van de trend van het voorgaande jaar. Hierdoor kunnen we het gesprek aangaan met de klant over de toekomstige ontwikkeling van de onderneming. Daarnaast maken we gebruik van uitgebreide ‘visionplanner’-software waar op gedetailleerd niveau kan worden gebudgetteerd. Wij laten aan de hand van enkele scenario’s zien hoe ze aan het eind van het jaar zullen eindigen. De klant kan op basis van die informatie tijdig bijsturen.” Volgens de traditionele opzet praat de accountant één keer per jaar over de business, namelijk als de jaarrekening er is. "Equity Accountants monitort voortdurend hoe klanten ervoor staan en maakt prognoses. "Onze visie is dat dat juist de toegevoegde waarde kan zijn van een accountant: niet alleen achteruit kijken, maar ook vooruit." Een voorwaarde is wel dat de klant zijn administratie goed bijhoudt, en actuele informatie aanlevert. 80 procent van de klanten van Equity Accountants doet dit, zegt Dupper. 

Gerelateerde artikelen