Nationale Accountancy Awards: Drechtsteden Accountants en Adviseurs helpt de klant verder met zicht op heden en toekomst

Zeer vooruitstrevend. Dat is Drechtsteden Accountants en Adviseurs volgens vennoot Peter Deege. “Wij worden zeer gewaardeerd door onze klanten. Dat komt mede door de inzet van technologische hulpmiddelen, maar zeker ook doordat wij ons al sinds 2009 realiseren dat de accountant in het MKB een adviseur moet zijn die zijn klant helpt verder te kijken en op financieel en fiscaal gebied zicht op heden en toekomst biedt. En dat doen wij op verschillende manieren.”
Kunt u een voorbeeld noemen van een klant waarvoor u recent een innovatief project heeft gedaan?
“Innovatie bij accountantskantoren draait naar onze mening om het adviseren van klanten en het bieden van inzichten die ze anders niet hebben. Daarbij worden accountants in het MKB ook veelvuldig gezien als de fiscaal adviseur. Deze zaken combineren wij binnen onze accountantspraktijk voor onze klanten binnen de kaders van de fundamentele beginselen van accountants. Innovatief zijn wij op de wijze waarop klanten salarisadministraties door ons laten verzorgen: tarieven per strook met tijdige advisering omtrent aflopende arbeidsovereenkomsten en gebruikmakend van de online portal van Unit4. In onze dienstverlening maken wij tevens gebruik van Basecone en Visionplanner om de administratie te digitaliseren en directies van een onderneming snel inzicht in hun cijfers te bieden."
 
Welk project was dit? 
"Een recent voorbeeld is de benchmark voor een adviesorganisatie met acht vestigingen, waardoor de vestigingen resultaatvergelijking kunnen doen en de algemeen directeur snel overzicht krijgt. De echte innovatie is niet van het laatste jaar, maar van de ingezette strategie in 2009 dat wij de raadsman zijn van de ondernemer die vooral mens is. Wat is zijn of haar doel en vanuit welke achtergrond acteert en functioneert de ondernemer in zowel zijn privé als zakelijk leven. Een accountant onderscheidt zich niet met het voeren van een boekhouding of bieden van managementrapportage. Een klant mag dat als vanzelfsprekend van zijn accountant verwachten. Hierin zijn alleen de technologische hulpmiddelen veranderd.”
Wat was het resultaat voor de klant?
“Het resultaat van de dienstverlening is dat klanten inzicht hebben in hun financiën en hun onderneming daar op sturen. Niet alleen gaat het daarbij om de cijfers die we verstrekken maar veel meer om de bijkomende adviezen en toelichtingen. Een tweede resultaat is dat klanten bij ons ervaren dat wij hun CFO op afstand zijn of anders gezegd de CFO die ze als MKB onderneming niet op de loonlijst kunnen veroorloven en toch hebben door ons als accountancy dienstverlener in te schakelen. Als laatste maar niet als minste heeft de ondernemer als mens het vertrouwen dat er aan zijn of haar belangen gedacht wordt.”
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________    
 
Welke dienst(en) biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan? 
“Inhoudelijk zijn onze diensten een uitwerking van de visie die wij voor ons kantoor in 2009 uitgezet hebben. Daar is de afgelopen jaren niet veel aan toegevoegd, echter door gebruik maken van ICT oplossingen hebben ze wel een andere dimensie gekregen. De meest essentiële voorbeelden hiervan zijn het digitaliseren van de inkoop en verkoopadministratie en het sinds eind 2014 beschikbaar stellen van een loonportal.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“ICT oplossingen bieden de mogelijkheden om processen soepeler te laten verlopen en het vooral voor de klant eenvoudiger te maken. Overigens is onze stelling dat ICT een middel is. Heeft de klant er geen baat bij, dan hoeft het niet ingezet te worden. We kijken naar klanten als individuen met hun eigen wensen en doelen. Een uniforme oplossing voor alle klanten is er niet. Concluderend kan ik zeggen dat onze klanten ieder een persoonlijke benadering krijgen waarbij ICT ingezet wordt naar hun behoeften en wensen.”
Gerelateerde artikelen