Personeelstekort zakelijke dienstverlening wordt chronisch probleem

Personeelstekorten blijven ondernemers ook de komende twee jaar parten spelen. Bedrijven kunnen moeilijker nieuwe klussen aannemen, omdat ze niet voldoende arbeidskrachten hebben. Die krapte belemmert uiteindelijk ook de groei.

Dat schrijft ABN AMRO in een nieuw rapport.

Op dit moment zijn transport en zakelijke dienstverlening de sectoren die het meeste lijden onder een gebrek aan geschikt personeel. Ook andere bedrijfstakken worden geraakt. Zo komt voor dat restaurants gesloten blijven wegens personeelstekorten. Bouwondernemers moeten volgens ABN AMRO geregeld opdrachten afwijzen wegens een tekort aan vaklieden.

Economen van de bank verwachten dat de krapte een chronisch probleem wordt voor vrijwel alle sectoren. Ondernemers zouden er daarom goed aan doen alternatieve oplossingen te bedenken voor de tekorten. Naast opleidingen, kunnen ze werknemers ook extra salaris of flexibele werktijden aanbieden om hen aan zich te binden. Daarnaast kan automatisering soelaas bieden.

Zakelijke dienstverlening
Ook 2018 was weer een sterk jaar voor de zakelijke dienstverlening. De sector behoort al enkele jaren tot de sterkst presterende.  De omzetgroei van de zakelijke dienstverlening correleert sterk met die van de economie als geheel. Bij een sterk presterende economie ontstaat veel vraag naar de (ondersteunende) diensten van de zakelijke dienstverlening. 

[avg-advertorial slug=”bent-u-op-zoek-naar-talentvolle-financials”]

De economie zal naar verwachting in 2019 en 2020 minder hard groeien dan afgelopen jaar. ABN AMRO verwacht dan ook dat de groei van de zakelijke dienstverlening zal afnemen, maar dat de sector tegelijk blijft profiteren van het nog altijd gunstige economische klimaat. ABN voorspelt een volumegroei van drie procent en een omzetgroei van 5,5 procent. Die groei wordt breed gedragen, al het zijn de HRservices en de organisatiebureaus die het meest bijdragen aan de sterke omzetgroei.  
 
Ondanks grote vraag daalt urengroei uitzendbureaus 
De zakelijke dienstverlening is bij uitstek een sector waar de mensen het belangrijkste kapitaal van de bedrijven zijn. De toenemende vraag naar goed opgeleid personeel wordt met name hier gevoeld. Ondernemers in de sector geven al langer aan dat het tekort aan personeel hun belangrijkste (en vaak enige) hinderpaal is voor de groei van hun bedrijf. 

Met name in de uitzendbranche is het percentage ondernemers dat dit tekort als belemmering ziet hoog. Uitzendbureaus hebben uiteraard baat bij een groeiende economie en een groeiende vraag naar personeel, maar het blijkt steeds moeilijker de juiste personen te vinden voor vacatures. Dit jaar zag ABN deze belemmering voor het eerst terug in harde cijfers. De groei van het aantal uitzenduren, jarenlang meer dan vijf procent op jaarbasis, is volgens branche-organisatie ABU sinds de zomer teruggelopen naar iets boven nul. Een tekort zou normaal gesproken opwaartse druk op tarieven met zich meebrengen. Een stijging van de tarieven is lang uitgebleven, maar daarin is het afgelopen jaar verandering gekomen. Nu de tarieven weer licht oplopen, zal de omzetgroei van HRservices vrij hoog blijven, zij het minder hoog dan afgelopen jaar. 

Gerelateerde artikelen