Oracle blijft de grote boze wolf, qua softwarelicentie-audits

Audits van softwarelicenties vergen tegenwoordig gemiddeld 7 maanden en 200 kostbare uren, concludeert Campaign for Clear Licensing.

Softwarelicenties zijn de grootste blind spot voor CFO’s”, stelde Mark van Wolferen, directeur van B.lay softwarelicentiemanagement, eerder dit jaar op Accountantweek.

The Campaign for Clear Licensing (CCL) verwijt de grote softwareleveranciers dat zij ‘marktverstorend’ bezig zijn, nu zij wederom hebben vast moeten stellen dat een gemiddelde audit van licenties  dezer dagen 200 man- en/of vrouwuur kost, voor de organisatie een goedkeuringsstempel krijgt. De actiegroep ondervroeg een groot aantal professionals en kwam weer tot de conclusies dast Oracle wat haar licentiebeleid en –praktijk betreft als de grootste en meest agressieve boosdoener beschouwd kan worden.

In het onderzoek vroeg men de deelnemers een schatting te maken van de tijd die zij kwijt waren aan een dergelijke software-audit, hen opgedrongen door een leverancier. Uit de antwoorden komt als gemiddelde naar voren, dat zo’n ‘boekenonderzoek’ gemiddeld 7,13 maand duurt en minstens 200 uur werk betekent.

Volgens CCL gebruiken de grote leveranciers de audits als een manier om de concurrentie te blokkeren, en zo verhinderen ze de slachtoffers te innoveren, aldus oprichter van CCL Martin Thompson. “Al die maanden zijn de gebruikers druk met gesprekken met  de leveranciers, terwijl ze die tijd veel beter konden gebruiken. Het is een typisch voorbeeld van vendor lock-in!”

Gerelateerde artikelen