Ons ERP Maintenance Contract, zullen we dat maar opzeggen?

Er is altijd beweerd dat een onderhoudscontract móet, bij een ERP-implementatie. Maar de vraag rijst of dat wel waar is.
Veel  organisaties met een ERP-systeem dat al wat ouder is overwegen om het onderhoudscontract dat zij met hun leverancier gesloten hebben eenzijdig op te zeggen – contracten die jaarlijks miljoenen tot tientallen miljoenen kosten. Volgens een rapport van  Gartner is hun aantal nog relatief klein (geschat wordt tussen de 5 en 10%), maar de marktanalist ziet een duidelijke trend, dat steeds meer ERP-klanten er serieus over nadenken.
 
Volgens Gartner betekent opzeggen dat ‘mature applications’ veel goedkoper geëxploiteerd kunnen worden, zodat  het geld dat ermee gemoeid is productiever ingezet kan worden. Bovendien maakt het de onderneming minder afhankelijk van die ene leverancier.  
 
Een andere aanpalende overweging is de lage value-to-cost ratio van het onderhoud: er zijn organisaties die veel support gebruiken, maar ook veel, die nauwelijks gebruik (hoeven te) maken van de gegarandeerd beschikbare hulpdiensten. Zo zijn er ook heel wat ondernemeningen, die opgehouden zijn met automatisch upgraden  van hun systeem, omdat het doet wat het moet doen; en dan wordt de pijs van het onderhoudscontract wel erg hoog.  
 
Meer overwegingen pro en contra via ww2.cfo.com
Gerelateerde artikelen