‘Nieuwe lease-standaard heeft grote gevolgen’
Dit vereist de nieuwe lease-standaard IFRS 16 Leases. Verhuurders en andere aanbieders van leases kunnen die grotendeels op dezelfde manier blijven verwerken.
De nieuwe lease-standaard heeft grote gevolgen voor organisaties die leasen. Balansen nemen toe, leverage ratio’s verslechteren en de kapitaalratio’s verminderen. De winst- en verliesrekening verandert, omdat huurkosten worden vervangen door afschrijving en rente en de verantwoording van de kosten anders verloopt. De nieuwe standaard beïnvloedt vrijwel alle gangbare financiële ratio’s en prestatiecijfers, zoals solvabiliteit, current ratio, EBIT, EBITDA, bedrijfswinst, nettowinst, EPS, ROCE, ROE en operationele kasstromen. Deze wijzigingen zijn mogelijk ook van invloed op (toekomstige) bankconvenanten, credit ratings en financieringskosten en resulteren in andere gedragsveranderingen. Dit alles is voor organisaties reden om bepaalde ‘lease versus koop’- beslissingen voor de toekomst opnieuw te beoordelen.
Onder meer de retailsector, die veelvuldig winkelvastgoed leasen, zal veel merken van de nieuwe regelgeving. Zo verdubbelt de schuld op de balans in de retailsector, zakt de mediaan terug van 41% naar 27% en loopt de schuldratio op van 1,1 tot 2,5 keer het bedrijfsresultaat. Dit laatste kan gevolgen hebben voor het gesprek tussen bedrijven en banken. ‘In een wereld die volledig transparant en rationeel is, zouden de nieuwe leaseregels geen verschil mogen maken’, meldt PwC’er Jay Tahtah, vandaag aan het FD. Samen met Erik Roelofsen (Erasmus Universiteit Rotterdam en PwC) deed hij onderzoek naar de impact van de nieuwe regels. Volgens hen is het een kwestie van boekhouden en verandert er economisch gezien niets. ‘Maar de wereld is niet rationeel. Daarom krijgen bedrijven toch een ander gesprek met hun bank.’
De accounting en financiële consequenties zijn slechts het topje van de ijsberg. Door de grote reikwijdte van deze regels moeten bedrijven hun bedrijfsprocessen veranderen op veel gebieden, waaronder finance en accounting, IT, inkoop, belasting, treasury, op juridisch en operationeel vlak en op het terrein van corporate vastgoed en HR.