Nieuwe digitale tools voor generatie-D investeerders disruptief voor vermogensadviesmarkt

Een nieuwe Accenture-survey illustreert hoe nieuwe digitale hulpmiddelen ook de markt voor vermogens- en beleggingsadvies overhoop halen. Zevenentwintig procent van de Europese beleggers is recent naar een andere adviseur overgestapt vanwege zo'n digitale tool of dienst.
Digitale apps die helpen bij de aan- en verkoop van aandelen en obligaties hebben een grote impact op de relatie tussen beleggers en hun adviseurs – nu al, en die invloed zal in de nabije toekomst nog sterker worden, zo rapporteert Accenture na een onderzoek onder ruim 1000 niet-digibete beleggers in Europa, door Accenture betiteld als ‘generatie D’.   
 
Deze nieuwe generatie beleggers is dol op financiële planning-tools die naast geavanceerde apps voor planning en scenario-analyse ook educatieve informatie bieden. Daaruit mag je afleiden, aldus Accenture, dat de traditionele vermogens- en beleggingsadviseurs hoognodig hun business model moeten veranderen, willen ze relevant blijven. 
 
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een op de vier beleggers juist vanwege dergelijke tools of on-line services recent van adviseur gewisseld is. Juist die apps, die je bijbrengen wat lange-termijn beleggen inhoudt, die je helpen voldoende pensioenkapitaal op te bouwen, adviseren rond estate planning en helpen rond technieken als portfoliobeheer, auto asset allocation of een 360-degree account view zijn populair; de beschikbaarheid ervan bepaalt of een vermogensbeheerder nog serieus en aantrekkelijk is, als partner en dienstverlener. Een op de vier beleggers die nog niet geswitched is overweegt dat op korte termijn te doen, wanneer elders meer moderne tools aangeboden worden. 
 
De Europese traditionele aanbieders van dit soort diensten zijn tot op heden huiverig om dit soort zelfhulp- instrumenten in hun dienstenportfolio aan te bieden. Zij vertrouwen nog te veel op de ‘persoonlijke relaties’ die zij denken op te bouwen met hun klanten.
 
Zij vergissen zich – de beschikbaarheid van die apps versterkt die relatie eerder dan dat ze die verzwakt, door de professionaliteit van de adviseur ter discussie te stellen. Zoals de traditionele spelers – soms met recht, gezien hun resultaten de laatste jaren –  vrezen. 
Meer lezen over wat de kansen en bedreigingen voor dit soort diensten zijn kunt u via 
Gerelateerde artikelen