Nederlanders geven 880 miljoen uit via buitenlandse webwinkels

In 2018 kochten Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland voor 880 miljoen euro bij buitenlandse webshops.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

De vijf miljoen cross-border shoppende Nederlanders vorig jaar betekent een groei van 32 procent ten opzichte van 2017, toen dit er 3,8 miljoen waren. Vooral binnen de productcategorieën Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle, IT en Speelgoed is het aandeel van cross-border shoppers binnen alle online kopers gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Het aantal online bestedingen is daardoor toegenomen van 765 miljoen euro naar 880 miljoen euro (+15 procent). Als we dit bedrag vergelijken met de totale online bestedingen in 2018 (23,7 miljard euro), dan verloopt 3,7 procent via een anderstalige website.

“Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops, maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “In andere landen ligt het aandeel van cross-border bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten. Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commercesector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.”

China populair voor producten
Net als in voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming van Nederlandse consumenten die online over de grens shoppen. Van alle cross-border uitgaven gaat 31 procent naar een Chinese webshop, terwijl dit voor Duitsland 17 procent en voor Groot-Brittannië 15 procent is.

Bekijk de afbeelding van de verdeling cross-border bestedingen per land

Als we alleen kijken naar de bestedingen aan producten, dan ligt het aandeel van Chinese webshops met 47 procent nog een stuk hoger. Aan de andere kant zoeken de Nederlandse consumenten het bij de aankoop van diensten dichter bij huis: 18 procent van de cross-border uitgaven gaat naar Britse webshops en 14 procent naar onze oosterburen. China is op dit gebied minder in trek, getuige de 2 procent van de cross-border uitgaven aan die diensten via naar Chinese webshops gaat.

Download de infographic van de cross-border bestedingen 2018.

Gerelateerde artikelen