Nationale Accountancy Awards: zoektocht naar innovatieve accountants
"De Accountancy Awards zijn in het leven geroepen om innovatieve accountantskantoren in de schijnwerper te zetten. Het is geen wetenschappelijke exercitie om tot achter de komma te berekenen welk kantoor het beste is", zo trapt organisator Alex van Groningen de bijeenkomst van de jury van de Nationale Accountancy Awards 2015 af.
Waarom innovatieve accountantskantoren het verdienen om in de schijnwerper te worden gezet? Daarover is de jury opmerkelijk eensgezind. Innovatieve kantoren verdienen erkenning; ze zijn een voorbeeld voor hun branchegenoten. De – van oudsher tamelijk behoudende – accountancysector moet immers hoognodig innoveren.
Minder overeenstemming is er over de invulling van het begrip ‘innovatie’. Door te innoveren kunnen kantoren wellicht goedkoper én beter presteren, daarover is iedereen het wel eens. Maar moet er dan vooral worden gelet op de automatiseringsgraad van een kantoor, en in hoeverre processen zijn vernieuwd en vereenvoudigd? Of het kantoor al met z’n klanten ‘in de cloud’ zit? Misschien al een eigen webportal heeft? Innovatie is toch meer dan dat?!
Moet er niet ook worden gekeken of een kantoor nieuwe markten heeft ontgonnen, nieuwe producten heeft geïntroduceerd (dashboards met kritieke prestatie indicatoren, bijvoorbeeld, of analyses op basis van ‘big data’), of nieuwe manieren om het honorarium te berekenen – bij voorbeeld op basis van toegevoegde waarde in plaats van het aantal gewerkte uren.
De juryleden komen er niet helemaal uit. Dat hoeft ook niet, zo zit het juryproces niet in elkaar, zo blijkt uit de opzet van de verkiezing. Die is als volgt:
- De eerste ronde. Accountantskantoren, klanten of leveranciers melden een succesvol kantoor aan voor de Nationale Accountancy Awards. Dat doen zij door dit formulier voor 12 maart 2015 in te vullen. Na goedkeuring door de organisatie wordt het kantoor op de homepage vermeld en worden de kantoren geïnterviewd voor https://accountantweek.nl/artikel/nationale-accountancy-awards-2015–de-genomineerden/.
- De tweede ronde. De jury beoordeelt de aangeleverde informatie, Graydon-rapporten en interviews. Kantoren die geen informatie aanleveren en niet (tijdig) meewerken aan een interview hebben een kleinere kans op een positieve beoordeling door de jury. Maximaal 50 kantoren laat de organisatie doorgaan naar de volgende ronde.
- De derde ronde: Op 21 mei 2015 presenteren de directeuren van de genomineerde kantoren zich aan de jury en aan de bezoekers van de Financial Systems Beurs. Genomineerden krijgen elk 1 minuut de tijd om hun verhaal te vertellen waarbij (slechts) een powerpoint sheet getoond wordt. Hierna stelt de jury gedurende 5 minuten vragen.
- De uitslag: Op 21 mei 2015 op de Financial Systems Beurs wordt bekend gemaakt wie de winnaars zijn van de Nationale Accountancy Awards. De jury neemt in haar beoordeling mee: de aangeleverde informatie, de Graydon rapporten en interviews (zie 2e ronde) en de gepresenteerde one-minute pitches (zie 3e ronde).
Kortom: de jury beoordeelt de genomineerde bedrijven aan de hand van factsheets, interviews en pitches.
Tot dusver hebben zich al enkele tientallen kantoren aangemeld. Staat u er nog niet bij? Of kent u een innovatief accountantskantoor dat op de lijst met genomineerden terecht zou moeten komen? Vul dan voor 12 maart dit formulier in. En vergeet niet gratis tickets te reserveren voor de Financial Systems Beurs, dan kunt u de pitches en de prijsuitreiking bijwonen.