Mohamed Amri, CPO AFAS: ‘Accountant, kom uit je comfort zone’

De mismatch tussen wat klanten willen en wat accountants bieden is makkelijk te verhelpen.

Menig accountant richt zich vooral op administratief werk en andere compliance-gerichte activiteiten. Terwijl de klant juist behoefte heeft aan hoogwaardig advies en strategische begeleiding. Deze mismatch is makkelijk te verhelpen, zegt Mohamed Amri, Directeur Productdevelopment (CPO) van softwareorganisatie AFAS en spreker op Accountancy Expo 2023. “De accountant kan uitgroeien tot een strategisch adviseur.” 

[avg-advertorial slug=”laatste-kans-schrijf-je-in-voor-accountancy-expo-op-20-juni-2023″] 

‘AFAS inspireert beter ondernemen’, luidt de slogan van de software-organisatie. Een slogan die AFAS zeer serieus neemt. AFAS wil de eigen medewerkers inspireren tot beter ondernemen, dat om te beginnen. En, dat voor alles, AFAS wil een klantgerichte organisatie zijn. 

Maar de klantgerichtheid gaat verder dan dat. AFAS wil ook een voorbeeldorganisatie zijn voor de eigen klanten – of het nu accountants zijn of ondernemers in andere sectoren – en voor hen een katalysator voor succes vormen. Door andere organisaties naar het groene en milieubewuste kantoor in Leusden toe te halen, bijvoorbeeld, en mensen van buiten onder te dompelen in de cultuur van AFAS. Door klanten te betrekken bij de verdere ontwikkeling van boekhoud- en bedrijfssoftware. Zo kunnen klanten op allerlei manieren hun meningen over AFAS ventileren en verbeteringen voorstellen, onder andere via themasessies en inspiratiesessies. 

Ongeveer de helft van alle nieuwe producten en diensten van AFAS wordt ontwikkeld in reactie op wensen van klanten. Zo slaagt AFAS er keer op keer in met software en diensten te komen waarmee klanten hún eigen bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren en automatiseren. 

Uit de comfortzone 
Want daar gaat het vooral om als je als organisatie succesvol wilt zijn, zegt Mohamed Amri, Directeur Productdevelopment (CPO) van AFAS: “Het saaie, repetitieve en onnodige werk zoveel mogelijk elimineren en automatiseren, zodat je je als organisatie kunt richten op innovatie. Op de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Op activiteiten in nieuwe markten. Of zelfs alleen op een betere dienstverlening aan bestaande klanten.” Alleen al uit de manier waarop een abonnement op de AFAS-software kan worden afgesloten of aangepast blijkt hoe efficiency en verbetering van de dienstverlening hand in hand kunnen gaan. Klanten kunnen zelf hun abonnementsaantallen aanpassen via een klantenportal. Het abonnementsgeld is dus steeds in overeenstemming met het verbruik en de klant heeft direct inzicht in zijn abonnementsgegevens. Terwijl zowel AFAS als de klant verlost zijn van een enorme administratieve rompslomp.

Die combinatie van efficiency, klantgerichtheid en innovatie is ook voor andere organisaties weggelegd. Zeker voor accountantskantoren, zegt Amri. “We spreken z’n 300 kantoren per jaar die klant van ons zijn. Hierbij zien we dat ruim 90 procent zich alleen richt op compliancyactiviteiten: het verzorgen van de administratie, van de belastingaangifte en van de jaarrekening. Natuurlijk is dat ook belangrijk. Alleen: dat zijn nu juist allemaal activiteiten die makkelijk te automatiseren zijn.”

Op zich is de aarzeling van accountants begrijpelijk, zegt Amri: “Accountants zitten in hun ‘comfortzone’ met deze administratieve werkzaamheden en verdienen er goed aan. Maar klanten hebben juist sterk behoefte aan inzicht in hun financiële situatie en adviezen voor een betere bedrijfsvoering. Denk aan advies op het gebied van IT-vraagstukken. Of aan advies hoe ondernemers moeten voldoen aan alle nieuwe Europese wetten rondom duurzaamheidsverslaggeving.”

Als een accountant dat allemaal niet biedt, en zich in zijn ‘comfort zone’ sterk blijft richten op compliancyactiviteiten? Dan loopt hij groot gevaar dat klanten naar andere, innovatievere kantoren uitwijken, aldus Amri. “Of naar andere aanbieders, denk aan softwarebedrijven die AI-gestuurd advies in administratiepakketten inbouwen. Zoals AFAS de komende tijd ook gaat doen.”  

Richt een fabriek in 
De mismatch tussen wat klanten willen en wat accountants bieden is makkelijk te verhelpen, zegt Amri. Accountants moeten hiertoe alle processen binnen het kantoor digitaliseren en automatiseren, zodat er een soort fabriek met een digitale wasstraat ontstaat. Weg met de ordners met facturen en bonnetjes, met andere woorden. En weg met de verschillende, slecht op elkaar afgestemde administratieve systemen, spreadsheets en softwaresystemen – die zijn te kostbaar, te foutgevoelig en te vertragend.  

Richt in plaats daarvan een platform in waarin de administratieve processen worden geïntegreerd. Een platform dat controle op fouten vereenvoudigt, dankzij een gestroomlijnde workflow waarbinnen ongebruikelijke boekingen en andere afwijkingen meteen in het oog springen. Dat toegang biedt tot gegevens en inzichten waarmee de accountant zijn klanten beter kan adviseren. In de woorden van Amri: “Zo min mogelijk administreren, maximale controle en zo veel mogelijk innovatie.” 

AFAS biedt een platform waarmee de accountant de data van klanten waartoe hij toegang heeft nuttig aan kan wenden. De data die in de wasstraat terechtkomen, hoeven hooguit één keer te worden ingevuld, waarna ze geschikt zijn voor herhaald gebruik – of het nu voor de administratie is, voor een aangifte of voor een nadere analyse. Zo die data überhaupt moeten worden ingevoerd. Dat is lang niet altijd het geval. Via het platform kan een ondernemer betalingen verrichten, die automatisch worden ingeboekt. Ook is er een verregaande ketenintegratie mogelijk met partijen zoals de Belastingdienst en pensioenfondsen, zodat de ondernemer en accountant keer op keer dubbele invoer van data bespaard blijft. 

[avg-advertorial slug=”laatste-kans-schrijf-je-in-voor-accountancy-expo-op-20-juni-2023″] 

Accountant als strategisch adviseur 
Door digitalisering, automatisering, selfservice en ketenintegratie krijgt de accountant ook toegang tot informatie op grond waarvan hij kan innoveren en zich kan profileren als strategisch adviseur. Of het nu gaat om IT-advies, duurzaamheidsadvies of om andere soorten adviesdiensten waar ondernemers happig op zijn.  

En die AI-tools waar Amri het eerder over had dan? Dreigen die niet ook de adviesdiensten van accountants weg te concurreren? “Accountants moeten inderdaad oppassen dat ze niet ingehaald worden door kunstmatige intelligentie. Die kan nu al op basis van data allerlei tips en suggesties kan geven aan de klanten.” En AI ontwikkelt zich razendsnel. “De komende jaren zullen toepassingen steeds gangbaarder en krachtiger worden. AI-toepassingen zullen in staat zal zijn vragen te beantwoorden, suggesties te doen, gegevens te analyseren en rapporten te genereren.”  

Maar wie zegt dat dit de accountant overbodig zal maken? Amri denkt dat de accountant die zich weet in te leven in zijn klant en de juiste vragen weet te stellen AI juist voor zich kan laten werken om zijn toegevoegde waarde te vergroten. “Als een strategisch adviseur die zo kundig is dat hij sneller en betere diensten kan verlenen dan een mens. Met AI kan hij uitgroeien tot een geliefde en veelgevraagde sparringpartner van de ondernemer. En hém inspireren tot beter ondernemen.”

Tijdens de Accountancy Expo zal Mohamed Amri nader ingaan op hoe de accountant de processen in zijn eigen kantoor het beste kan automatiseren en meer plaats kan inruimen voor advies aan klanten. 
 

Gerelateerde artikelen