Mode- en schoenenbranche verwacht omzetsprong in laatste kwartaal
Met een goed laatste kwartaal kan de sector boekjaar 2016 positief afsluiten, zo is de verwachting van brancheorganisatie INretail.
Gunstig
Het laatste kwartaal is vaak cruciaal voor de ondernemingswinst over een heel jaar. In 2016 vallen de kerstdagen in het eerste weekend van de kerstvakantieperiode. Dat is gunstig voor het aantal verkoopdagen die maand. Veel mensen gebruiken hun vrije dagen dan om te winkelen. De voorwaarden voor mooie omzetten in het laatste kwartaal lijken daarmee uitstekend.
Veranderingen
Steeds meer winkeliers stellen hun businessmodel bij als antwoord op onvoorspelbare weersomstandigheden, statische merken en afhankelijkheid van de decembermaand. INretail juicht dit toe. “Werken aan een ander, beter verdienmodel dat past bij een sector die hevig verandert. Hier onderscheiden zich de mannen van de jongens”, stelt directeur Jan Meerman. “Het is deze mentaliteit die de branche nodig heeft. INretail helpt in dit veranderproces van de branche met kennis en marktcijfers en we bieden podia om ervaringen uit te wisselen. Daaraan is veel behoefte.”
Warm
De warme maand september had impact op de omzetontwikkeling. Na drie kwartalen lopen de sportwinkels in de INretail Sportmonitor nu nog gemiddeld 1,2% voor op 2015. De verkoop van sportkleding toont een omzetstijging van 1,2% en sportschoenen 0,5%. Sport-hardwaren loopt 1,7% in omzet achter.
De omzet van schoenenverkopen is na negen maanden vrijwel gelijk aan vorig jaar. Dat blijkt uit de INretail GfK Shoescan. De omzet in herenschoenen plust 0,1%. De omzet in kinderschoenen loopt 0,4% achter en in damesschoenen 0,7%.
Nullijn
Achterblijvende verkopen in september zijn er de belangrijkste oorzaak van dat de totale omzet van de modesector na negen maanden net 0,6% onder de nullijn zit. Per modesegment zijn er wel verschillen: de omzet plust in ondermode met 6,7%, in beenmode met 4,7% en in kinder- en babymode met 3,1%. De heren- en damesmode winkels noteren na drie kwartalen 1,3% en 4% minder omzet dan vorig jaar toont de INretail GfK Fashionscan.