KPMG lanceert innovatieplatform voor grote ondernemingen
Met het platform speelt KPMG in op de groeiende vraag van ‘corporates’ naar kennis van en ervaring met het realiseren van innovatie. Het platform geeft ondernemingen niet alleen antwoord op de meeste essentiële vragen als het om innovatie gaat, het geeft ook voorbeelden van bedrijven die vernieuwing met succes gerealiseerd hebben, geeft richting aan de strategie die de bedrijven zouden kunnen hanteren en inzicht in de vormen van samenwerking die zij bijvoorbeeld met startups kunnen opzetten. Bovendien biedt het platform bedrijven inzicht in de mogelijkheden om vernieuwing te realiseren door kennis en inzicht van medewerkers, partners en klanten beter te mobiliseren en te bundelen.
“Voor veel grote bedrijven is het essentieel dat een cultuur wordt gecreëerd waarin medewerkers de vrijheid hebben om ingesleten routines te doorbreken”, zegt Edo Roos Lindgreen, Head of Innovation bij KPMG. Roos Lindgreen: “Het is één van belangrijkste voorwaarden om te komen tot een robuuste innnovatiestrategie die door de hele organisatie heen echte waarde biedt.”
Vorig jaar september organiseerde M&A Community in samenwerking met KPMG in Amstelveen het Corporate Growth Summit, waarbij de vraag werd gesteld wat corporates kunnen leren van startups. Verschillende startups pitchde hun ideeen en gingen in gesprek met corporates. Ook werd er gesproken over hoe startups en corporates samen kunnen werken.
Valkuilen
Het is volgens Roos Lindgreen van het nieuwe KPMG-platform duidelijk dat innovatie voor grote ondernemingen essentieel is om ook in de toekomst een rol van betekenis te kunnen blijven spelen. Roos Lindgreen: “Innovatie biedt bedrijven dus kansen, maar levert ook de nodige valkuilen op. Voor veel grote ondernemingen is het vernieuwen van producten en diensten dan ook een enorme uitdaging. Startups spelen een steeds grotere rol in dit vernieuwingsproces."
"Startups vormen een bron van creativiteit, inspiratie en waardecreatie en zijn dan ook in staat om innovatie binnen grote bedrijven een enorme boost te geven," zegt Roos Lindgreen. "Startups werken bovendien graag samen met grote bedrijven. De meeste bedrijven beschouwen een samenwerking met een corporate zelfs als de belangrijkste succesfactor voor de toekomst van het bedrijf. Toegang tot de markt, de noodzakelijke financiering en het netwerk van grote ondernemingen vormen voor de bedrijven de belangrijkste redenen om samenwerking te zoeken. Het platform stelt corporates en startups in staat dit soort wederzijdse kennis en ervaring te delen en elkaar verder te versterken.”
Wederzijds commitment
Roos Lindgreen constateert dat het voor startups én gevestigde bedrijven niet altijd gemakkelijk is om daadwerkelijk zaken te kunnen doen. Roos Lindgreen: “Trage besluitvorming, cultuurverschillen en het vinden van de juiste persoon om zaken mee te doen, zijn veelvoorkomende hindernissen die startup bij grote bedrijven tegenkomen. Het eerste contact met een geschikt bedrijf lukt startups in het algemeen wel. Het vinden van de juiste persoon binnen de onderneming om zaken mee te doen, is echter vaak een ander verhaal. Wederzijds commitment is noodzakelijk om de samenwerking echt van de grond te krijgen. En ook voor bedrijven is de zoektocht naar geschikte startups niet gemakkelijk."
"Alhoewel bijna alle ‘corporates’ samenwerking met startups noodzakelijk achten in het kader van innovatie, weet een beperkt aantal bedrijven concreet resultaat te boeken. Wat corporates helpt bij een succesvolle samenwerking met startups, is het bepalen van concrete doelstellingen. Bovendien moet van te voren worden vastgesteld binnen welke onderdelen van de organisatie innovatie het meest noodzakelijk is. Met het nieuwe platform geven we richting aan de stappen die ondernemingen kunnen en moeten zetten om het vernieuwingsproces daadwerkelijk gestalte te geven.”