Joinson&Spice optimaliseert processen: ‘We vergelijken bedrijven diep onder de motorkap’
Vanuit kantoor werpt Louis van Garderen (op de foto links) een blik op de vele bouwactiviteiten op en rond het voormalige NDSM-terrein in Amsterdam-Noord. Dynamiek die uitstekend past bij zijn kantoor. ‘Groot denken klein ontwikkelen’: Van Garderen kreeg het ooit als boodschap van een ‘techneut’ van de TU-Delft mee. Sindsdien gebruikt hij het vaak als een soort motto voor de activiteiten van zijn kantoor. “We zijn denk ik vooral sterk door veel innovaties zelf te ontwikkelen en toe te passen in nieuwe modellen. Zo kunnen we perfect inspelen op de vraag van de klant. We zijn relatief klein, maar hebben wel de nodige verschillende expertises in huis. Dankzij onze schaal en flexibiliteit zijn we een wendbare organisatie die de klant tijdig op maat bedient.”
Volop aandacht voor team
Om de uitdagingen voortdurend waar te maken besteedt Joinson&Spice veel aandacht aan de juiste samenstelling van het team. “Zeker de technologiebedrijven, die veruit de grootste hap uit de portefeuille innemen, vragen om dienstverlening op maat. De keuze voor deze nichemarkt hebben wij natuurlijk bewust gemaakt. Wij willen deze bedrijven het juiste antwoord kunnen bieden op hun vragen. Dat betekent wel dat je ook voortdurend mee moet gaan met innoveren. Een grote uitdaging voor een klein kantoor. We streven ernaar de juiste mix van RA en IT te hanteren. In de huidige markt blijkt het een uitdaging mensen te vinden die beide elementen of beheersen en/of interessant vinden. Toch is het wel hetgeen waar we op focussen en we ons voortdurend in onderscheiden.”
Uitdaging in de markt
Optimaliseren, innoveren. Stilzitten is er niet bij. De afgelopen vier jaar werkte Joinson&Spice hard aan integratie van verschillende systemen. Doelstelling; het beter mogelijk maken informatie van de klant te analyseren en rapporteren. Het resultaat is er sinds kort. Een geoptimaliseerd model waarvan alle elementen samenkomen in een nieuw datawarehouse. “Op deze manier is het mogelijk nog betere beslissingen te nemen. De aanwezige kennis en informatie binnen de organisatie kun je er zo uithalen. Niet alleen voor de klant zelf maar ook met dezelfde informatie voor andere klanten van ons. Uiteraard geanonimiseerd. We gaan hierbij echt ver. Tot in de krochten van een onderneming kunnen we meekijken en daardoor tijdig analyseren en op handelen.”
Kijkje onder de motorkap
Het nieuwe datawarehouse-concept betekent vooral op een slimme manier verschillende elementen met elkaar verbinden. Met het ETL-proces (Extraction, Transformation and Load, red.) komt de informatie uit verschillende databases van klanten samen in één datawarehouse. De klantdata worden op deze manier gekoppeld aan het Audit Package. Zo zijn alle klantgegevens in de cloud gemakkelijk bereikbaar. “Deze manier van werken biedt ons én de klant verschillende voordelen. Zo kunnen we het hele jaar door met versiebeheer werken die we één op één kunnen delen met de klant. Op deze manier kunnen we de klantdata ook actief verwerken. Zo worden bijvoorbeeld de initiële cijferanalyses voor 80 procent geanalyseerd. Verder kunnen we het op deze manier ook inzetten als een uitstekende analysetool waarin me meerjarige analyses kunnen uitvoeren. We kunnen zo per controledossier risico-analyses draaien. Vervolgens maakt het ons ook mogelijk verschillende klanten met elkaar te vergelijken. Je vergelijkt de verschillende dossiers, je maakt een goede inschatting van de risico’s. Zo kan je dankzij de ervaringen bij verschillende klanten je informatie optimaliseren.”
Groot vertrouwen
Informatie in de cloud. Veelvuldige vergelijkingen met andere klanten. Een uitgebreid onderzoek onder de motorkap. Het vertrouwen in elkaar moet groot zijn. “De klanten – zeker de technologiebedrijven – zijn gewend om op deze manier te werken. Cloudvrees kennen zij helemaal niet. Ook het feit dat wij informatie van klanten onderling benutten voor optimalisering van processen, kan alleen maar op positieve bijval rekenen. Tegelijkertijd is het natuurlijk wel zo dat je blindelings met elkaar moet kunnen werken. Maar daar ben je uiteindelijk partners van elkaar voor. Bovendien wordt tijdens de intakefase wordt de klant uiteraard volledig meegenomen in onze werkwijze en raakt hij er op deze manier al mee vertrouwd. Zo werken we eigenlijk samen met de klant aan een innovatieve toekomst.”
Internationale finaleplaats; geen prijs
De innovatieve werkwijze van Joinson&Spice blijft niet onopgemerkt. Tijdens de 8e editie van de "The 8th Digital Accountancy Forum and Awards 2019" werd het kantoor genomineerd in de categorie ‘Audit Innovation of the Year’ . De kurk bleef op de champagnefles. Toch ervoer van Garderen de deelname als een mooie ervaring. “Als je ziet tussen welke genomineerden wij staan, maakt dat je trots. Deelname aan het forum verruimt je blik. Bovendien levert het ons weer de nodige contacten en know-how op.”
In 2018 won Joinson&Spice de Exact Cloud Award voor Innovatie.