Investeringsbereidheid kleinbedrijf verbetert
De ING InvesteringsBarometer – graadmeter voor de investeringsbereidheid onder ondernemers in het midden- en kleinbedrijf – staat in het eerste kwartaal 2015 op 2%. Daarmee is de barometer voor het eerst sinds de introductie in 2014 positief. Met een stijging van -6% naar 2% is de ING InvesteringsBarometer sterk verbeterd ten opzichte van de laatste meting in het vierde kwartaal 2014.
Investeringsbereidheid onder middelgrote ondernemers al langer positief
In navolging van de middelgrote ondernemers (>50 werknemers) beginnen ondernemers in het kleinbedrijf (<50 werknemers) ook langzaamaan weer te investeren. De investeringsbereidheid onder middelgrote ondernemers was al langer positief. Middelgrote bedrijven hebben weliswaar last gehad van de economische tegenwind, maar deze kwam minder hard aan dan in het kleinbedrijf. Mede doordat veel van de middelgrote ondernemers internationaal actief zijn. Kleinere ondernemers zijn daarentegen met name gericht op de binnenlandse markt, welke zware klappen heeft gehad. Na een licht herstel van de economie in 2014 zet de groei in 2015 verder door en daar profiteert ook het kleinbedrijf van.
Meer investeringsplannen in de groothandel, bouw en zakelijke dienstverlening
Ondanks een positieve stand van de ING InvesteringsBarometer staat deze met 2% nog wel op een laag niveau. Met name de ondernemers die actief zijn in de groothandel, zakelijke dienstverlening en de bouw zijn de komende maanden van plan te investeren. In de overige sectoren is het investeringssentiment nog altijd negatief. Dit geldt zeker voor de horeca, detailhandel food en de zorgsector.
Vervangingsinvesteringen van computers, inventaris en software
Het overgrote deel van de geplande investeringen betreft vervangingsinvesteringen en nog weinig uitbreidingsinvesteringen. Zeker voor ondernemers in het kleinbedrijf geldt dat ze in de afgelopen jaren weinig financiële ruimte hadden om te investeren. Alle zeilen moesten worden bijgezet om de economische tegenwind het hoofd te bieden. De meest noodzakelijke investeringen, zoals nieuwe computers, software, inventaris en scholing van personeel, komen nu eerst aan bod. Daarnaast wordt zowel door het midden- als het kleinbedrijf geïnvesteerd in marketing & sales om van een aantrekkende economie te profiteren.