Impact coronacrisis op de adviesbranche
De precieze omvang van de schade is nog verre van duidelijk, maar onderzoekers schatten in dat dit jaar bijna een vijfde van de omvang van de mondiale consultingmarkt – oftewel zo’n 30 miljard dollar – zal worden weggevaagd.
Na de financiële crisis wist de consultancybranche wereldwijd sterk terug te komen. Geholpen door de overal gevoelde noodzaak tot digitale transformatie slaagden adviesbureaus erin hun omzetten flink op te schroeven. Nu, een kleine tien jaar na de kredietcrisis, ziet de branche zich voor het eerst weer geconfronteerd met een mondiale catastrofe. Corona stopt niet bij landsgrenzen en legt over heel de wereld complete landen lam, waarmee ook alle economieën plotseling tot stilstand komen.
De impact in beeld:
Analyse is uitgevoerd door Consultancy.org
Momenteel wordt de omvang van de wereldwijde adviesbranche geraamd op zo’n 160 miljard dollar. Met een omvang van circa 1,5 miljard euro is Nederland goed voor iets minder dan 1 procent hiervan. Corona zorgt echter dat klanten consultancyopdrachten stilleggen. Terwijl tot op heden maar weinig projecten definitief zijn stopgezet, zijn velen wel afgeschaald of gepauzeerd. Uiteraard voelen consultants dit in hun portemonnee.
Volgens consultancy.nl geldt over het algemeen dat grotere kantoren de storm beter zullen doorstaan dan hun (middel)grote branchegenoten. Ze werken vaker aan langetermijnprojecten die klanten niet snel voortijdig afblazen. Ze hebben meer financiële reserves, waardoor ze hun prijzen kunnen verlagen om marktaandeel af te pakken van hun kleinere concurrenten. Ze hebben ook meer middelen om te investeren in technologie die hun adviseurs in staat stelt op afstand te werken.
Bovendien zijn de grote kantoren – denk naast de Big Four aan namen als Accenture, McKinsey en BDO – dankzij hun gediversifieerde portfolio’s beter uitgerust om zich aan te passen aan de marktvraag. Ook hun sterke merken helpen hierbij. Tijdens de financiële crisis bleek al dat veel klanten gedurende tijden van grote onzekerheid uitsluitend geld uitgeven aan consultants als het werk wordt verricht door een vertrouwde naam.
Voor alle kantoren – groot of klein – zal het de komende kwartalen echter een uitdaging van formaat zijn om klanten binnen te slepen en het opdrachtenportfolio voor de komende jaren opnieuw op te bouwen.
Bron: consultancy.nl/