IESBA jaarverslag 2015: meer en meer aandacht voor ethiek in audit & accounting

De International Ethics Standards Board for Accountants rapporteert over de activiteiten en plannen voor de toekomst.
Het Annual Report van de IESBA geeft een breed overzicht van de activiteiten, projecten en context van de Board in het afgelopen jaar.
Er werd veel ‘output’ geproduceerd in termen van standaards en voortgangsrapportages over de verschillende programma’s en projecten in het ‘Work Plan’ van de Board. In 2015 werd weer veel aandacht besteed aan het ‘stakeholder outreach’ programma; de samenwerking met de IAASB werd geïntensiveerd. Enkele highlights uit het jaarverslag:
  • Definitieve teksten over non-assurance services;
  • Vier Exposure Drafts (EDs) gepubliceerd rond non-compliance met wet- en regelgeving  (NOCLAR), de structuur van de Code, waarborgen en langdurige relaties;
  • Aanpassingen aan de IESBA Code;
  • Oprichting van een speciale werkgroep die een fact-finding onderzoek start naar een aantal fee-gerelateerde kwesties, dat moet resulteren in een specifieke publicatie over fee’s;
  • En de oprichting van een tripartiete werkgroep met IAASB en IAESB die gaat onderzoeken of de standaards rond ‘professionele scepsis’ kunnen worden verbeterd.
Het jaarverslag bevat ook boodschappen aan de leden en andere stakeholders, van Chairman Dr. Stavros Thomadakis en van de voorzitter van de Consultative Advisory Group Kristian Koktvedgaard. Daarnaast een apart verslag van Technical Director Ken Siong over de verschillende projecten.

De IESBA iwordt operationeel ondersteund door IFAC; daaruit vloeit voort dat de financiële resultaten van de board opgenomen zullen worden in het financieel jaarverslag van IFAC, dat binnenkort zal verschijnen.