Graydon lanceert scoremodel dat opheffingskans bedrijf voorspelt

Naast een belangrijke tool voor de afdeling Finance, biedt de Discontinuation Score volgens Graydon ook zeer relevante inzichten voor Marketing en Sales. Door geen inspanningen en budget te spenderen aan bedrijven die er op korte termijn mee zullen ophouden, kunnen deze afdelingen hun rendement flink verbeteren.
De Discontinuation Score van Graydon kan een Gini-coëfficiënt van 0,84 voorleggen. De Gini is een universele graadmeter die de voorspellende waarde van een scoremodel uitdrukt op een schaal van 0 tot 1. De nieuwe score wordt samengesteld op basis van verschillende variabelen, zoals betaalgedrag van het bedrijf, de Probability of Default-score, de jaarrekening en ‘demografische’ factoren zoals leeftijd, omvang, rechtsvorm en branche. Daarnaast wordt elk bedrijf gescreend op ‘uitzonderlijke patronen’ die de gezondheid van de onderneming kunnen beïnvloeden, zoals veelvuldige bestuurderswisselingen of betrokkenheid van bestuurders bij eerdere faillissementen of opheffingen.