Forse groei online omzet retail
Het verkoopvolume lag 3,2 procent hoger. In de foodsector groeide de omzet met 2,5 procent en in de non-foodsector met bijna 4 procent. Daarnaast is online bijna 20 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,6 procent hoger dan in november 2017.
Omzet non-foodwinkels bijna 4 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in november met 3,8 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,1 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in november een omzetstijging. Verder kwam de omzet van de drogisterijen nauwelijks hoger uit dan een jaar eerder en is de omzet van de winkels in recreatie-artikelen gekrompen.
Omzetstijging winkels in voedingsmiddelen 2,5 procent
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november 2,5 procent meer omgezet dan in november 2017. Het verkoopvolume groeide met 1 procent. De omzetstijging van de supermarkten (2,8 procent) was groter dan die van de speciaalzaken (1 procent).
Online omzet bijna 20 procent hoger
De online omzet was in november bijna 20 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben bijna 12 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 33 procent.