Financiële dienstverlening ziet blockchain als potentiële game-changer
Het onderzoek – over de uitdagingen en kansen waarmee de financiële sector wordt geconfronteerd als gevolg van snelle technologische veranderingen – is uitgevoerd in 56 landen onder 500 leidinggevenden in de financiële diensten- en verzekeringsbranche. Uit de resultaten blijkt onder meer dat een overgrote meerderheid van degenen die weten wat blockchain is, het als een potentiële ‘game-changer’ beschouwen voor het landschap van financiële dienstverlening wereldwijd. Toch is er daarnaast nog steeds een groot aantal organisaties dat, als gevolg van gebrek aan kennis en kunde, het risico loopt achterstand op te lopen. Meer dan een derde (35 procent) van de respondenten wereldwijd gaf toe zelfs nog nooit van blockchain te hebben gehoord. Terwijl bijna een kwart (23 procent) van degene die wel van de term had gehoord, aangaf niet te weten wat de technologie eigenlijk doet.
Het onderzoek toont tevens aan dat degenen die weten wat blockchain inhoudt, van mening zijn dat het de ontwikkelingen binnen de financiële sector in belangrijke mate zal beïnvloeden. Dit suggereert dat de sector, gelet op de potentiële effecten, meer zou moeten doen om zichzelf te ontwikkelen. Meer dan de helft (53 procent) van de respondenten zegt dat de technologie de markten voor clearing & settlement flink kan verstoren. Daarnaast verwacht meer dan een derde (36 procent) ook een ernstige verstoring door blockchain in markt van de lopende rekeningen. Bijna de helft (45 procent) van de respondenten is het er ondertussen over eens dat de combinatie van blockchain wallets en peer-to-peer kredietverlening zelfs het einde kan inluiden van het bankwezen zoals wij dat nu kennen.
Graham Lloyd, Director Financial Services Pegasystems: “Voor velen is het nog niet duidelijk of blockchain een verbetering betekent of niet. Wat we wel weten is dat we niet zelfgenoegzaam achterover kunnen leunen nu bekend is dat er een dergelijke disruptieve kracht in aantocht is. Banken en verzekeraars zullen zich moeten voorbereiden om klantdata, die is opgeslagen in blockchains te beheren – of het nu om persoonlijke informatie gaat of om details omtrent activa of zelfs real-time data van virtuele valuta.”
“Ze zullen echt de tijd moeten nemen om te begrijpen wat blockchain is en hoe deze opkomende technologie hun toekomst kan beïnvloeden. Hoe eerder deze technologie binnen de hoogste bedrijfsniveaus wordt begrepen, hoe sneller organisaties in staat zijn om strategieën te ontwikkelen om risico’s te beperken en de kracht van digitale transformatie te benutten. De slimme spelers zijn degenen die binnen hun organisatie al teams hebben opgericht die zich specifiek bezighouden met het verkennen van deze nieuwe technologie.”
• Future of Retail Financial Services