Failliet verklaard Extendum wil doorstart maken

Vorige week is Extendum failliet verklaard door rechtbank Midden-Nederland. Het kennis- en adviescentrum voor accountantskantoren met een klantenkring in het midden- en kleinbedrijf heeft circa 600 leden. De organisatie zegt een doorstart te willen maken.

Uit het insolventieregister blijkt dat op 7 juni 2016 het faillissement is uitgesproken van Extendum BV, Extendum Pensioen & Zorg BV, Extendum Audit BV, Extendum Corporate Finance BV. Ook Accountants Belang BV, een aan Extendum gelieerde belangenbehartiger van mkb-accountants, werd failliet verklaard.
 
Extendum werd in 1996 opgericht. De organisatie heeft een hoofdvestiging in Soesterberg en er is een satellietvestiging in Drachten. Extendum ondersteunde de aangesloten kantoren op verschillende vaktechnische gebieden.
 
Belastingschuld

Algemeen directeur Peter Paul Cornielje heeft de bij Extendum aangesloten kantoren inmiddels op de hoogte gesteld van het faillissement. Hij laat weten dat er een achterstand was ontstaan in de afdrachten naar de Belastingdienst. Begin 2015 heeft Extendum een verzoekschrift ingediend om de achterstand in termijnen te mogen voldoen. Dit verzoek werd uiteindelijk afgewezen, waarmee de vordering direct opeisbaar werd. “Door het niet kunnen voldoen aan de directe opeisbaarheid van de vordering bleef ons weinig tot geen speelruimte meer over. Na extern advies te hebben ingewonnen restte ons enkel nog om faillissement aan te vragen voor onze beheermaatschappij Omnivers BV, met als gevolg dat Extendum c.s. hierin ‘meegetrokken’ werd. Kortom, een onverkwikkelijke zaak die wij graag anders hadden willen oplossen,” aldus Cornielje.

Doorstart

Cornielje zegt verder hard in de weer te zijn met de inmiddels aangestelde curator om een doorstart te realiseren. Tijdens dit proces gaat de organisatie gewoon door met het ondersteunen van de aangesloten accountantskantoren. De inrichting van de toekomstige Extendum-organisatie zal wel op onderdelen gewijzigd worden. Cornielje: “Dat betekent in ieder geval dat ons organisatiemodel een combinatie zal zijn van enerzijds eigen kernactiviteiten, zoals: Accountancy vaktechniek, Audit, Fiscaal, Juridisch/P&O, Corporate Finance en de daarbij behorende opleidingen en anderzijds van strategische samenwerkingsverbanden voor de vakgroepen: Pensioen, Lonen & Salarissen, Marketing & Communicatie, Subsidies en Milieu. Hiervoor hebben we al strategische partners geselecteerd, waardoor we op dit vlak een betere continuïteit waarborgen en voor u een grotere mate van professionaliteit realiseren.”

Gerelateerde artikelen