EY pleit voor verlicht structuurregime accountantsorganisaties
In de reactie op het wetsvoorstel stelt EY onder meer het volgende: ‘De AFM heeft in haar rapport naar toepasselijkheid van de bepalingen uit het zogenaamde structuurregime verwezen. Ook de governance-maatregelen die de NBA-werkgroep aanbeveelt, zijn door dat regime geïnspireerd. (…) Bij het structuurregime is er bij (in beginsel) de hoogste Nederlandse vennootschap in de groep een verplichte raad van commissarissen (RvC) met uitgebreide bevoegdheden.
Het vierde lid van het thans voorgestelde artikel 22a bepaalt dat personen die het dagelijks beleid van de accountantsorganisatie met een zgn. OOB-vergunning bepalen of de personen die belast zijn met het bestuur van het onderdeel van het netwerk waarop het onafhankelijk intern toezicht eveneens betrekking heeft, worden benoemd, geschorst en ontslagen door het orgaan dat belast is met het interne toezicht. Dat is overeenkomstig het eerder genoemde structuurregime. In het structuurregime is echter ook een gedeeltelijke uitzonderingsbepaling opgenomen (het verlichte structuurregime) voor het geval dat die hoogste Nederlandse vennootschap in de groep een afhankelijke groepsmaatschappij van een buitenlands concern is. In dat geval vindt de wetgever dat het overbrengen van de bevoegdheid tot benoeming, schorsing en ontslag van de bestuurders een te grote ingreep is op het concernbeginsel dat inhoudt dat een concernleiding bij haar dochters navolging van het concernbeleid kan afdwingen doordat ze het in haar macht heeft de directies van dochtermaatschappijen te schorsen of zelfs te ontslaan.
Het voorstel in het rapport ‘In het publiek belang’ volgde op een bepaalde manier dit verlichte regime, echter met een bindende voordracht van het toezichthoudende orgaan. Dit voorstel is thans niet in het wetsvoorstel overgenomen. Gezien onze buitenlandse rechtsvorm en de internationale structuur waar wij deel van uitmaken, zouden wij willen bepleiten om het advies van de NBA om de benoeming, schorsing en ontslag van de bestuurders van de Nederlandse topholding te laten bij het orgaan dat de stemrechten heeft, over te nemen.’
• Reactie EY op consultatie ‘Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties’
Lees ook:
- Grant Thornton: Verjaringstermijn tuchtrecht accountants niet aanpassen
- NOB: Laat ons erbuiten
- SRA: wetsvoorstel ondergraaft geheimhoudingsplicht accountant
- VEB: Meer transparantie over functioneren accountant bij malversaties
- PwC: ´Wettelijke verankering onafhankelijk intern toezicht vraagt om meer duidelijkheid´
- ‘Beursondernemingen moeten accountantsvoordracht motiveren’
- NBA zet vraagtekens bij aspecten invoering geschiktheidstoets
- Deloitte: Meer dan één ‘intern’ lid in onafhankelijk toezicht