‘Eerste Accountancy Bootcamp loodzwaar én geslaagd’

De eerste editie van de door DOCCO georganiseerde Accountancy Bootcamp is achter de rug. Naar de mening van de deelnemers en DOCCO was de bootcamp succesvol maar loodzwaar. Volgend jaar komt er een nieuwe editie.

De Accountancy Bootcamp moest een ingrijpende training worden waarin high-potentials klaar worden gestoomd voor hun toekomst binnen het kantoor. Met vaardigheden die verder rijken dan vaktechniek. Die missie is in elk geval geslaagd; het heeft de deelnemers een bijzonder rijke ervaring opgeleverd. Met inspiratie en bagage om te bouwen aan de toekomst van zichzelf en de praktijk waarin ze werken.

Het waren geen ‘blauwe’ accountants en fiscalisten die deelnamen, zo bleek al uit de eerste sessie rondom gedragsstijlen. Dat kon ook niet anders want deelname aan de Bootcamp kende een grote mate van onduidelijkheid. Zo werd het programma pas bij aankomst kenbaar gemaakt. Ongemakkelijk natuurlijk als je een zoeker bent van zekerheid en duidelijkheid qua verwachtingen. Gelukkig paste dit de deelnemers goed en ontstond een bijzondere dynamiek.

Organisator DOCCO erkende dat de werving een uitdaging was. “Een nieuw concept en een out-of-the-box programma vraagt om een zekere mate van durf bij inschrijving. Fantastisch dat er voldoende vertrouwen was zodat we konden laten zien wat we met de Bootcamp voor ogen hebben. Het resultaat mag er zijn”, aldus Reindert Doorn.

Opgedane kennis direct vertalen naar praktijkcase

Bij DOCCO speelde al sinds haar oprichting in 2013 het idee van de training driedaagse, maar besloot pas in 2016 om de eerste editie te starten. Het programma was inmiddels rijp genoeg en in de loop van de tijd flink doordacht. De afwisseling tussen persoonlijke vaardigheden (leiderschap, communicatie, e.a.) en aspecten die relevant zijn voor het kantoor (marketing, IT en verandermanagement) kwamen tot uiting in een reeks sessies van 50 minuten per topic. Een nieuw fenomeen dat DOCCO introduceerde was de directe verwerking naar de praktijk. Aan het eind van elke dag werden deelnemers geholpen met het vertalen van de sessies naar een concreet plan voor zichzelf en het kantoor. Deze plannen gaan de deelnemers de komende periode pitchen in hun vennotenteam. Op deze wijze hoopt de organisatie dat de gemaakte plannen beter stand houden en er podium en draagvlak kan ontstaan voor de potentials.

Loodzwaar programma

De deelnemers waren na afloop unaniem enthousiast. Het programma was “zwaar en gaaf, maar gaaf blijft mij het meeste bij”, aldus een van de deelnemers. Een ander omschrijft het als “één grote rollercoaster”. Het driedaagse programma van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat resulteerde in een groep deelnemers die onderling ook een band opbouwde. Coaching- en reflectieonderdelen in het programma droegen hier een steentje aan bij. Enkele outdoor activiteiten gaven wat adempauze, hoewel er weinig tijd was om met kantoor of thuis bezig te zijn. Juist die intensiteit waardeerden de deelnemers. Het resulteerde in focus op het inhoudelijke programma. “Vrije tijd in het programma zou resulteren in een inkakmoment, daar was nu geen ruimte voor” geeft een deelnemer na afloop aan.

Nieuwe editie in 2017

Organisator DOCCO geeft na het succes van de Bootcamp een nieuwe editie in 2017 met ruimte voor een nieuwe groep deelnemers. Ook is de organisatie in gesprek met een aantal kantoren om incompany edities vorm te geven. Toch gelooft de organisatie het meeste in de kracht van open inschrijving: "De diversiteit in de groep helpt in het programma. Er waren kleine kantoren en top-10 kantoren vertegenwoordigd en zelfs een deelnemer uit België. Omdat deelnemers elkaar niet kennen is er een extra open-minded houding, ook naar elkaar.” Aan out-of-the box aanpak en het bijzondere programma zal maar minimaal worden bijgesteld. “Prima zo” geven de deelnemers aan.

Gerelateerde artikelen