Digitalisering hot item in jaarverslagen
Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van Hogeschool Leiden, dat jaarlijks jaarverslagen onderzoekt op transparantie en inhoud. De transparantie is 9 procent groter dan in 2020 en bijna de helft transparanter dan in 2016
Sinds de start van het jaarverslagenonderzoek in 1994 halen maar weinig bedrijven een voldoende rapportcijfer voor transparantie. Dit rapportcijfer komt tot stand op basis van de criteria die door bureau Scenter en de Hogeschool Leiden zijn ontwikkeld.
De laatste jaren komen er wel steeds meer voldoendes. In 2021 behaalden 28 van de 75 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland een 5,5 of hoger, op een schaal van 1 tot 10.
De onderzoekers hebben vooral aandacht besteed aan het opvallend grote belang dat beursfondsen hechten aan digitalisering. Het jaarverslagenonderzoek noemt diverse voorbeelden van bedrijven met programma’s om digitalisering te stimuleren, zoals Digital First, Digital Transformation strategy, omnichannel eCommerce en een centrale Digital Committee om dit te realiseren.
Het grote belang dat beursfondsen hechten aan digitalisering dichten de onderzoekers toe aan de coronacrisis, de opkomst van (fin)tech bedrijven, de wereldwijde dominantie van dde Big Tech en de steeds digitaler wordende consumenten en concurrenten.