Digitaal bezwaar maken wordt mogelijk op 1 januari
Accountants en fiscalisten kunnen namens hun klanten volgend jaar met het eigen softwarepakket digitaal bezwaar indienen bij de Belastingdienst. Dat geldt voor de belastingmiddelen inkomensheffing (IH), vennootschapsbelasting (VPB) en omzetbelasting (OB). De onderbouwing van het digitaal bezwaar kan door pdf-documenten (tot maximaal 15 MB) bij te voegen.
De beroepsgroepen hebben bij het Ministerie van Financiën lang aangedrongen op deze mogelijkheid. De status van het bezwaar is online de status te volgen, er is geen papier meer nodig en zoekgeraakte of te laat bezorgde documenten zijn passé. Accountants en fiscalisten krijgen digitaal een rechtsgeldige ontvangstbevestiging.
Het proces daarna blijft voorlopig van papier, maar later zal ook dat digitaliseren. Het vervolg van het bezwaarproces verloopt zoals het nu ook gaat, namelijk op papier. Het is wel de bedoeling dat in de toekomst het vervolg van het bezwaarproces ook digitaal gaat verlopen.
(tekst loopt door onder het blok)
Digitaal bezwaar maken is alleen mogelijk als via het softwarepakket de tool wordt ingebouwd. Die tool kan alleen beschikbaar komen als de accountant en de fiscalisten over een PKI-overheidscertificaat beschikken.
Het ministerie onderzoekt hoe digitalisering van de bezwaarprocedures kan worden uitgebreid. Accountants, fiscalisten en de Belastingdienst geven aan het digitaal aanvragen van ambtshalve vermindering. Daarna is het de beurt digitaal bezwaar tegen loonheffing, dividendbelasting en erf- en schenkbelasting.