Deze aanpak helpt je jouw ambities stapsgewijs te behalen
Partnerbijdrage van:
Stel duidelijke doelen met meetbare resultaten en je onderneming groeit als kool. Dat is de filosofie achter het systeem van objectives and key results, kortweg OKR. Veel grote bedrijven als Google, Intel en LinkedIn passen het toe. En ook wij hebben er veel aan gehad bij het lanceren en opschalen van onze start-up. Wij zien echter dat deze filosofie binnen het mkb nog weinig wordt toegepast: hier ligt dus een grote kans voor veel ondernemers. Omdat we graag helpen om die kansen wel te pakken, delen we hier onze ervaringen.
Wat is OKR?
Objectives and key results, kortweg OKR, is een systeem dat is gebaseerd op het stellen van duidelijke ambitie (objectives) en het daaraan koppelen van meetbare doelen (key results). We weten dat ondernemers met een duidelijke ambitie sneller groeien. OKR helpt je om die ambitie stapsgewijs te realiseren. En door steeds tussentijds je voortgang te meten, weet je of je op de goede weg bent, of dat je bij moet sturen.
Wat zijn de voordelen?
• Duidelijk – Je weet wat je wilt bereiken met het team en wat je afspreekt om te doen om dat te bereiken.
• Meetbaar – De data vertelt je precies wat werkt, en wat niet.
• Wendbaar – Het ritme van OKR helpt om snel af te stemmen en bij te sturen als dat nodig is.
• Flexibel – Je doelen liggen vast, maar hoe je die bereikt bepaal je gaandeweg. Zo kun je goed reageren op ontwikkelingen in de markt
In 5 stappen aan de slag met OKR
1. Stel maximaal 3 ambitieuze jaardoelen
Dit zijn je objectives. Een objective moet inspireren en hoeft niet meetbaar of zelfs haalbaar te zijn. Sterker nog, het juist goed om doelen te stellen waarvan je weet dat je ze nu niet kunt behalen. In je pogingen ze toch te behalen, kom je vaak verder dan je voor mogelijk had gehouden. Stel jezelf de vraag waar je echt trots op zou zijn, en wat een feestje waard is.
2. Stel scherpe, meetbare kwartaaldoelen
Dit zijn je key results. Ga uit van 2 tot 5 results per objective. Zorg dat deze resultaten meetbaar zijn: dat betekent dat je er getallen aan moet kunnen koppelen.
3. Richt een meetplan in
Bepaal hoe je jouw key results gaat meten. Denk aan databronnen als financiële gegevens, je bereik op social media of analyses van verkeer op je website met Google Analytics. Bij ieder type resultaat past een eigen manier om te meten. Onze tip: begin klein, met data die je nu al hebt of snel kunt verzamelen en bouw je data daarna verder op.
4. Wijs een verantwoordelijke aan
Ieder key result krijgt een of meerdere owners die verantwoordelijk zijn voor het behalen van het key result. Maar let op: dat iemand verantwoordelijk is, betekent niet dat er consequenties verbonden worden aan het wel of niet behalen van het resultaat. Immers: dat belemmert het stellen van écht ambitieuze doelen. Bij New10 mikken we op 70 – 90 van het key result, en onderstrepen we dat een niet behaald resultaat nooit meeweegt in beoordelingsgesprekken.
5. Bepaal een ritme
Een ritme helpt om gestructureerd aan de slag te gaan met acties die je helpen resultaat te behalen. Bekijk bijvoorbeeld iedere 2 weken met alle betrokkenen de voortgang op de results. Je reflecteert dan op wat goed ging en wat niet goed ging. Daarna stel je acties op voor de komende 2 weken om te verbeteren of de goede resultaten voort te zetten. Staar je niet blind op je key results: het gaat om je objective. Stel je key results bij als je hebt geleerd dat je objective op een andere wijze makkelijk is te halen, en meet vervolgens of dat inderdaad zo is.
OKR: een praktijkvoorbeeld
Stel: we runnen een kledingwinkel in het centrum van Amsterdam. We verkopen unieke kleding aan een vaste schare fans. Maar écht voet aan de grond krijgen lukt ons nog niet. We gaan OKR gebruiken om dat voor elkaar te krijgen. Onze doelstelling is kwalitatief en inspireert alle medewerkers van onze winkel om dat doel te bereiken: Objective: “Onze kledingwinkel is meest geliefde van Amsterdam”
Om onze voortgang op de gestelde ambitie te meten en erop te kunnen sturen, koppelen we deze key results aan deze ambitie:
Key results
1. Zorg dat 40 procent van de nieuwe klanten een terugkerende klant wordt
2. Verbeter onze Net Promotor Score (NPS) van 40 naar 60
3. Vergroot van het aantal volgers op Facebook en Instagram van 1500 naar 10000
Aan deze key results koppelen we vervolgens acties en we zetten de meting op. Bijvoorbeeld:
1. Start een loyaltyprogramma voor vaste klanten en meet vervolgens of klanten binnen 1 kwartaal terugkomen
2. Train al het winkelpersoneel om klanten zo goed mogelijk te helpen. Alle klanten die iets kopen, ontvangen een simpele survey
3. Voer een online campagne met prachtige fotografie om de social engagement te vergroten
Meteen aan de slag met OKR?
Wij helpen je graag op weg tijdens een OKR-kennissessie bij ons op kantoor. We delen onze ervaringen met OKR, maar zetten jou natuurlijk ook aan het werk. Onder begeleiding van onze experts ga je aan de slag met het definiëren van doelen en resultaten voor je eigen onderneming. Daarna ben je klaar om je ambities waar te gaan maken.
[avg-advertorial slug=”direct-duidelijkheid-over-de-financiering-voor-jouw-klant”]