Crime Doesn’t Pay, concludeert Harvard onderzoek naar corruptie

Een paar steekpenningen kunnen lokaal de resultaten verbeteren, maar uiteindelijk wegen de kosten toch zwaarder dan de via corruptie geboekte winsten.
Het Amerikaanse Department of Justice heeft vorig jaar het kleinste aantal zaken rond corruptie door Amerikaanse bedrijven aangespannen sinds 2005 – maar dit jaar gaan ze er weer flink tegenaan, zo kondigen ze aan. En CEO’s die in dit soort kwesties een beslissende stem hebben, hoeven niet alleen naar hun geweten te kijken om een verstandige beslissing te kunnen nemen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek dat verschijnt in  de maart/april editie van The Accounting Review.
 
De auteurs, George Serafeim en Paul Healy van de Harvard Business School, wisten toegang te krijgen tot uniek en vertrouwelijk materiaal over de praktijken van grote bedrijven en berekenden of het betalen van steekpenningen, ook in regio’s waar dat de gewoonste zaak van de wereld is, eigenlijk wel de moeite waard is. En zij concluderen dat het lokaal wel kan helpen meer omzet te genereren, maar dat het uiteindelijk effect voor de totale onderneming  nul is. Te weinig dus, of zelfs negatief als  je de reputatie- en andere risico’s meeweegt. 
 
Uit de analyse van 480 multinationals in 32 landen  bleek dat die ondernemingen, die een krachtig anti-corruptiebeleid implementeren, gemiddeld een omzetgroei lieten zien van 2,6% in ‘high-bribery countries or regions’ – aanzienlijk minder dan de 14% groei die moreel minder scrupuleuze bedrijven laten noteren. Maar uiteindelijk vind je die groei niet terug in beider return on equity cijfers.
 
“Het wijdverbreide idee dat je wel moet, in sommige landen en streken, is daarmee onderuit gehaald,” aldus de hoogleraren. Alleen al het risico op slechte publiciteit is fors: ethische bedrijven blijken 15 tot 20% minder kans te lopen op negatieve berichtgeving in de pers dan soeler ondernemingen. 
De hoogleraren mochten gebruik maken van confidentiële ratings door Transparency International, dat normaliter geen specifieke zondaars benoemt maar zich beperkt tot cijfers voor landen en regio’s.  
“An Analysis of Firms’ Self-Reported Anticorruption Efforts,” verschijnt in het komende nummer van  The Accounting Review.
Gerelateerde artikelen