Collegakantoren helpen jouw kantoor verder!
Maak elkaar slimmer
Geld verdienen aan het routinematige werk (jaarrekening, belastingaangifte) wordt steeds moeilijker omdat dit voor jouw klant geen toegevoegde waarde meer oplevert. Zijn gedachte is namelijk dat het routinematige werk bij ieder kantoor dezelfde kwaliteit heeft. Immers de jaarrekening moet toch aan wettelijke vereisten voldoen? Volgens mij moet de meerwaarde voor de cliënt gezocht worden in een bredere advisering naar de cliënt, waarbij je proactief meedenkt over zijn complete bedrijfsvoering. Ook is een efficiënt ingerichte kantoororganisatie van wezenlijk belang. Eén van de mogelijkheden om dit te bereiken is door regelmatig met collega kantooreigenaren te sparren over onderwerpen die van belang zijn voor jouw kantoor. Dit overleg kan bijvoorbeeld gaan over het delen van marketingervaringen, de ideale ICT-straat of de gezamenlijke inhuur van specialistische kennis. Bij onze formule aangesloten kantoren hebben regelmatig regionaal overleg met andere kantoren. Dit zorgt ervoor dat zij het kantoor van de toekomst kunnen blijven.
Oplossing voor continuïteitsproblemen
Om het maximale uit zo’n regionaal overleg te halen, is het van belang dat met een behoorlijke frequentie van bijvoorbeeld eens per kwartaal wordt afgesproken. Je moet elkaar immers regelmatig zien om inhoudelijk informatie, zowel positief als negatief, met elkaar te willen delen. Vooral de negatieve ervaringen bieden leermogelijkheden voor de andere kantoren. Ook is het van belang om iedere keer met een vaste groep kantooreigenaren af te spreken. Het regelmatige contact verhoogt het vertrouwen in elkaar. Als er voldoende vertrouwen bestaat, dan kunnen continuïteitsproblemen, bijvoorbeeld als een kantooreigenaar langdurig ziek wordt, door de groep worden opgevangen. Immers de dienstverlening naar de cliënt moeten altijd blijven doorgaan en niemand wil dat de cliënt hiervan de dupe wordt.
Lees ook:
- De nieuwe weg naar loyale klanten?
- Online samenwerken met klanten is onze toekomst!
- Maak gebruik van de ervaringen van andere kantooreigenaren!
- Waarom heeft ieder kantoor een uitstekend functionerende ICT-straat nodig?
- Hoe komt een accountantskantoor het snelst aan klanten?
- Waarom heeft het kantoor van de toekomst meer klanten nodig?
[Door: Wichard Hendriks, oprichter van franchiseformule voor het administratiekantoor en accountantskantoor Finovion.]