Banken en verzekeraars scoren iets lager op klantbelang

Het meer centraal stellen van de klant bij banken en verzekeraars wil niet echt vlotten. De AFM gaf afgelopen jaar gemiddeld zelfs een iets lager rapportcijfer dan in het jaar ervoor. Banken en verzekeraars kregen een 3,4 op een schaal van 1 tot 5, werd donderdag bekend. Bij de vorige meting, over 2013, lag het gemiddelde nog op een 3,5.

Sinds het begin van de metingen in 2010 ziet de AFM de scores naar eigen zeggen ‘licht afvlakken’. De financiële waakhond kijkt daarbij onder meer naar de manier waarop partijen het belang van de klant centraal stellen in diverse producten, diensten en processen.

In 2010 was de score gemiddeld 2,7. De banken en verzekeraars stelden zich toen tot doel dat ze minimaal een 4 zouden gaan scoren. Maar zover is het dus nog altijd niet. De AFM gaat hierover met de sector in gesprek.

• Veranderen en verbeteren in belang van de klant vraagt om een extra stap

(ANP)

Gerelateerde artikelen