SFAA Winnaar Cloud Award 2018: ‘Bedrijfskundige vraagstukken vinden wij het leukst’

SFAA is in 2013 opgericht door Annelie Snijder. Een van oorsprong nuchtere Groningse bedrijfskundige die haar hart verloor aan Amsterdam. Vijf jaar na oprichting van haar kantoor SFAA is zij de winnaar van de Exact Cloud Award 2018…

Ondernemers helpen is de grote drijfveer van Annelie en haar acht, binnenkort negen, teamleden. “Mijn vader was ondernemer. Zijn accountant verdiende 90 euro per uur en ging dan een half uur op zoek naar bonnetjes van een paar euro in plaats van deze af te boeken.”
Die inefficiency frustreerde de jonge Groningse toen al. En in de dagelijkse gang van zaken bij SFAA is dit dan ook een centraal thema geworden. “Waarom doe je wat je doet? Kan het beter of efficiënter? Welke processen kunnen we anders insteken, zodat de marges omhoog gaan? Dat zijn de vragen die we continu stellen aan onszelf en aan onze klanten. Soms investeren we een week in een innovatie in onze werkwijze die ons vanaf dan veel tijd bespaart.”
 
De focus van het kantoor ligt op groeiende mkb-ondernemingen die met interessante vraagstukken zitten. “Wij willen spannende bedrijven helpen die de wereld willen veroveren”, aldus Annelie. “Aan creatieve ideeën ontbreekt het deze ondernemers niet, maar hun kennis van financiën is vaak heel beperkt. Wij leggen hun in Jip en Janneke-taal uit wat ze moeten weten. Wat gebeurt er financieel in hun onderneming? Hoeveel geld kunnen ze uitgeven aan een medewerker? Wat voor soort contracten moeten ze hebben? Doen ze goede deals? Waar moeten ze hun panden kopen? We willen echt naast die ondernemer staan. Daar zijn we heel hard mee bezig. Onze hashtag is #happyfinance. 98 procent blije klanten is ons streven. 100 procent haal je niet, maar 98 procent is een goede score.”
 
In de kassa van de klant
Om klanten op die manier te kunnen helpen moet de administratie draaien als een geoliede machine. “Wij beheren de diverse systemen van onze klanten en koppelen die aan elkaar. Of we implementeren nieuwe systemen.  Voorraadsystemen, kassasystemen, salarissystemen, rapportagetools, gekoppeld aan elkaar en vervolgens aan de accounting software zodat alles vele malen slimmer functioneert. Dat zorgt ervoor dat transacties veel eenvoudiger kunnen worden verwerkt en alles makkelijk in Exact kan worden ingelezen. Deze aanpak is bijzonder in onze branche. Wij zijn echt de financiële afdeling op afstand. Neem bijvoorbeeld de kassasystemen, wij zitten echt in de kassa van onze klant. Wij maken de prijzen aan, dat doen zij niet zelf. Dat is nodig om alle informatie tijdig in de managementrapportages te krijgen. Die hebben we klaar voor de tiende van iedere maand, waardoor onze klanten nog beter kunnen sturen op resultaat. Bovendien hebben ze die vaak nodig voor hun investeerders. Wij willen er heel vroeg in het proces bij zijn. We geloven in opvoeding van de klant. Hoe beter zij het doen, des te beter het voor ons werkt. Een ondernemer wil zelf geen knop op de kassa aanmaken; hij wil bellen vanaf de fiets, ‘kun je dat even regelen?’ Dat doen wij heel goed: snel schakelen.”


 
SFAA helpt klanten met maximaal 50 fte en wil altijd direct kunnen schakelen met de directeur. Mochten er controles nodig zijn doet een partnerkantoor dat. “Wij vinden vooral de bedrijfskundige vragen interessant”, zegt de enthousiaste Groningse. “Onze klanten zijn vaak voor het eerst ondernemer. Ze hebben veel vragen. Ze weten bijvoorbeeld niet hoe het zit met personeel aannemen of belastingen. Wij zorgen dat ze de basis snappen. Rapportagetools met kleurtjes en grafiekjes helpen daarbij.”

Door veel te sparren met klanten leren de teamleden van SFAA steeds beter de bedrijven kennen, hoe de businessmodellen in elkaar zitten en hoe de omzetstromen lopen. Dat stelt ze in staat beter te adviseren over bijvoorbeeld margeverbetering en werkkapitaal. Ook volgen alle teamleden communicatietrainingen. “We zijn continu bezig om onszelf te verbeteren als adviseurs.”
 
Opgegroeid met appjes
Een grote aardverschuiving in de accountancy ziet Snijder niet gebeuren. “Ik denk dat ondernemers altijd de vertaalslag nodig hebben tussen cijfers en de menselijke kant. Dat verandert niet. Ook lopen organisaties, zoals de Belastingdienst, nog jaren achter met hun systemen. Die digitalisering duurt nog wel een tijdje.”

Wel ziet ze dat SFAA geen legacy meezeult die het snelle schakelen frustreert. “De branche is heel nieuwsgierig naar hoe we alles geautomatiseerd hebben. Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we met een schone lei konden beginnen. Ook hebben we een jong team: we hebben nooit een transitie hoeven doen. We zijn opgegroeid met appjes. Ik heb bewondering voor kantoren die wel die legacy hebben en toch een transitie weten door te voeren. Al die mensen meekrijgen om vernieuwend te gaan werken. Wij hebben die transitie niet hoeven door te maken en beginnen gewoon: goed idee, we gaan ervoor en kijken wel waar het schip strandt.”
 
Annelie denkt nu op een kwart te zitten van waar ze het bedrijf kan brengen. Een belangrijk aandachtspunt is het vasthouden van de kwaliteit bij snelle groei. “De laatste weken hebben we echt 3 tot 4 nieuwe klanten per week binnengekregen. Het gaat keihard. Als ik de sales in duik gaat dat zo door. Maar als ik intern kijk, maak ik me wel eens zorgen; kunnen we het nog aan? We wachten dan even met groei voordat we verder gaan.”
 
In het juryrapport stond: ‘passie, prezi en missie’. “De prezi had een collega dagenlang aan gewerkt. Missie hebben we op het laatst erin geramd. En passie, ja die hebben we. Ik heb enorm veel passie voor wat we doen. En wat we doen, daar geloof ik echt heilig in.”

Lees ook: Tips voor de accountant als ‘Superheld van Morgen’

Gerelateerde artikelen