Analytics – de kleren van de keizer?
Klinkt dat u bekend in de oren? In Big-Data jargon is het bovenstaande een beschrijving van wat ‘analytics’ inhoudt – uw eet wel, geautomatiseerd een panacee vinden voor problemen of een onderbouwd advies voor de nabije toekomst op basis van ‘patronen’ en tendensen in grote hoeveelheden gegevens. Als u de desbetreffende literatuur op die manier leest, dan begrijpt u dat u altijd al eerst een ‘successful analytics framework’ moest ontwikkelen en formuleren om uw werk als volwaardig ‘business partner’ met enige hoop op succes uit te voeren. U moest uitdokteren wat de echte oorzaak van een probleem is, om er vervolgens wat aan te doen.
U kunt dus onmogelijk verbaasd zijn als u wordt aangeraden, wil u de ROI van investeringen in big data en analytics verzekeren, om:
-
Te begrijpen waarom u eraan begint. Wat is het uiteindelijke doel?
-
Te zorgen dat u de juiste kennis en expertise in huis heeft, dat de verantwoordelijkheden belegd worden en dat u enig idee heeft wat het initiatief gaat kosten.
-
Een business case te formuleren , een duidelijk stappenplan inclusief de acties die genomen moeten worden nadat u het raadsel heeft opgelost.
-
Een procesmodel te schetsen waarin duidelijk wordt welke factoren het proces en de resultaten ervan bepalen en beïnvloeden. Alleen daarmee kunt u bepalen welke gegevens noodzakelijk zijn en welke u mist.
-
Vervolgens die gegevens te verzamelen, vast te leggen en met elkaar in verband te brengen – van HR, marketing, sales en/of de productie ende voorraden (logistiek).
-
Passende analysetechnieken en methoden in te zetten, zoals kruistabellen, stochastische modellen, factoranalyse, clusteranalyse of experimental design.
-
En om vervolgens uw bevindingen in begrijpelijke taal voor te leggen aan de verschillende stakeholders, opdat zij er optimaal nut van hebben bij hun eigen taken en verantwoordelijkheden.
Let wel: al deze dingen – die u altijd al deed – moet u ook persoonlijk blijven doen om met enige hoop op succes de computer ‘Big Data Analytics’ te laten verrichten. Met andere woorden: het ding neemt u geen werk uit handen.