ACM roept op kartelafspraken te melden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil bedrijven die bijvoorbeeld verboden prijsafspraken maken de duimschroeven aandraaien. De toezichthouder voert de komende weken campagne in de hoop dat meer mensen zich melden met vermoedens over kartelvorming.

Een kartel is een verboden afspraak tussen bedrijven om de concurrentie buitenspel te zetten. Bijvoorbeeld door prijzen onderling af te stemmen of de markt te verdelen. Klanten betalen daardoor vaak fiks meer dan nodig voor de betreffende producten of diensten.

‘Een kartelafspraak is ordinaire diefstal’ zei ACM-voorzitter Chris Fonteijn dinsdag. ‘Ze tast een gezonde concurrerende economie aan en ondermijnt het vertrouwen van burgers in bedrijven.’ De concurrentiewaakhond vraagt daarom hulp van klokkenluiders bij de aanpak van kartelvorming.

Kartels gaan nooit onopgemerkt, stelt ACM. Doel van de campagne is de kennis erover te vergroten en om de toezichthouder bekender te maken onder potentiële tipgevers. ‘We pakken kartels op hun kwetsbare schakel: de mensen rondom het kartel die ervan weten, ervan horen of het moeten uitvoeren’, aldus Fonteijn.

De boetes voor bedrijven die zich schuldig maken aan illegale afspraken, kunnen in de tientallen miljoenen euro’s lopen. Vanaf 1 juli kan de toezichthouder ook betrokken personen straffen met boetes tot 900.000 euro.

 

(ANP)

Gerelateerde artikelen