Accountants moeten afscheid nemen van uurtje-factuurtje
Het duurde even, maar nu lijkt toch echt ook de accountantspraktijk onderworpen te worden aan de wet van vraag en aanbod. De cliënt wordt klant, en die is koning en een stuk mondiger dan vroeger.
Die klant heeft niet per se een accountant meer nodig. Die is duur, vinden ze, en alternatieve dienstverleners schermen met lagere kosten en eenvoudige applicaties in de cloud. De klant wil meer voor minder geld. Het traditionele, op leverage gebaseerde businessmodel met veel onervaren krachten die uren draaien is niet erg efficiënt. Een fors percentage van het uurtarief gaat direct naar de bankrekening van de partners; een ander deel dekt overheadkosten en de rest vormt het salaris van de medewerkers die het werk doen en daadwerkelijk waarde toevoegen. Ruwweg twee derde van de rekening is zodoende voor iets waar de klant niets aan heeft.
Echte professionals maken zich trouwens aan onderwaardering van hun dienstverlening, als de waarde daarvan puur gebaseerd wordt op het aantal uren. Aanhangers van een meer subjectieve waardetheorie erkennen dat hun diensten waard zijn wat de klant er voor bereid is te betalen. Bij een geslaagde transactie hebben zowel verkoper als koper profijt – en ontvangen meer waarde dan zij ervoor in ruil geven.
Uit de accountantsscan van AFAS eind vorig jaar bleek al dat driekwart van de deelnemers van mening was (en is) dat ‘uurtje-factuurtje’ als facturatiemethode ten dode opgeschreven is. Plat urenschrijven is niet meer van deze tijd is, nu klanten steeds meer vraagtekens zetten bij de toegevoegde waarde van accountancydiensten", zo zei destijds Mohamed Amri, manager Productmanagement bij AFAS Software. De helft van de accountants vindt dat het hoog tijd wordt dat er een ander verdienmodel wordt gehanteerd.
Reckon (www.reckon.com) is een van Australië’s grootste leveranciers van financiële software (omzet laatste boekjaar ongeveer 100 miljoen Au $). Sam Allert, de manager van de accountantspoot van de groep, heeft zich gisteren expliciet en welsprekend gevoegd in het groeiende koor van stakeholders dat accountants oproept de traditionele billable hours aanpak te verlaten. Beter ware het, aldus Allert, over te gaan op ‘value billing’. Zeker nu de dienstverlening steeds meer verschuift van compliance/audit werk naar advisering is dit een moment bij uitstek om het roer om te gooien.