Accountant van de 21ste eeuw: stel klant centraal!

Een van de belangrijkste ingrediënten voor succes in de 21ste eeuw is een nieuwe en totale focus op de klant en dienstverlening. Dit is de strekking van een interessant artikel op accountingtoday.com.
Oudere ervaren accountants met veel kennis en leiderschap zijn daarbij essentieel voor een succesvol bureau. Maar jonge creatieve accountants van een jongere generatie, opgegroeid met computers, apps en social media zijn  even onmisbaar, wil de organisatie duurzaam en enthousiast blijven groeien. Het gaat erom hoe je de talenten en drive van beiden zo weet te combineren, dat ze elkaar versterken. 
Technologie is  daarbij misschien wel de belangrijkste factor. Klantenportalen, papierloze communicatie, mobiele apparaten, software en diensten via de cloud, uw klanten werken er steeds intensiever mee en ook hun dienstverleners kunnen zich niet aan hun invloed en gevolgen onttrekken. Technologie maakt dat we steeds efficiënter kunnen werken. We doen dat ook elke dag virtueler, waardoor vestigingsplaats, kantooruren en fysieke balies  steeds meer ‘iets van vroeger’ worden. En de millennials, jonge accountants geboren tussen 1980 en 2000, zullen de accountantspraktijk ongetwijfeld grondig veranderen. 
Maar pas op, waarschuwt accountingtoday.com – vergeet het persoonlijk contact met de klant niet, nu alles via email en software-als-dienst verloopt. Als systemen via XBRL communiceren en de computer automatisch de boekhouding controleert kun je de vrijgekomen tijd en energie nuttig besteden door de klant op nieuwe manieren te ondersteunen, bijvoorbeeld met benchmarks over zijn performance. Win je met nieuwe on-line dienstverlening nieuwe klanten buiten je traditionele geografische markt, houdt dan regelmatig persoonlijk contact, al was het maar via teleconferencing en email of geregeld telefonisch overleg. En pas je aan, aan wat de klant verwacht, niet aan wat de techniek mogelijk maakt. 
Om klanten te winnen en te houden moet die klant centraal staan in alles wat je doet als dienstverlener. Wees benaderbaar en geef zo snel mogelijk een reactie of antwoord op elke vraag. Doe wat je belooft te doen, zeker voor een accountant is dat cruciaal. Zorg dat je je als dienstverlener positief onderscheidt van de concurrent. Werf nieuw personeel dat zorgt voor nieuw elan en creativiteit, naast het opschudden van traditionele manieren van werken. En wees er zuinig op. Talent wordt steeds schaarser. 
 
Meer tips over hoe als accountantsbureau te groeien naar accountancy 3.0 via www.accountingtoday.com
___________________________________________________________________________________________________
Lees meer vaknieuws voor accountants op AccountantWeek.nl. Vertrouwd, verfrissend en brutaal
AccountantWeek biedt u het laatste vaknieuws en zet iedere dag een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights. Daarnaast krijgt u een verfrissende en brutale kijk op de radicale veranderingen waarmee accountants de komende jaren worden geconfronteerd. 
Word lid van AccountantWeek.nl en profiteer:
– Dagelijks vak- en fiscaal nieuws
– Dagelijks een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights
– Uitnodigingen voor de Accountancy50 en de Nationale Accountancy Awards
– Gratis toegang tot de Financial Systems Beurs, de expo met de beste softwareleveranciers
– Uitnodigingen voor bijeenkomsten (met PE)
– Opname in AccountantWeek’s Who’s Who – bekeken door 30.000 financieel managers
– Speciale printedities over o.a. Accountant & ICT
Word daarom vandaag nog lid van AccountantWeek, blijf op de hoogte en neem een voorsprong. Maak kans op een luxe weekend voor 2 personen naar Dubai. Meld u nu aan via AccountantWeek.nl
PS Wilt u betrokken zijn bij AccountantWeek als blogger, schrijver of spreker op een evenement? Neem contact op met Jan Bletz via jbletz@accountantweek.nl.
___________________________________________________________________________________________________ 
 
Gerelateerde artikelen