‘Accountant betere adviseur dankzij de cloud’
Eerst maar eens enkele feiten, afkomstig uit een sectorrapport over de accountancy van ING Economisch Bureau. ‘Omzet accountantskantoren daalt voor zesde jaar op rij’, luidt de kop van een persbericht naar aanleiding van het rapport. Voor dit jaar wordt een daling van 1% verwacht, waardoor het volume van de sector meer dan 10% lager dan in 2009 zou komen te liggen.
De uitdagingen voor de accountancy zijn enorm, constateert Arjen Nijdam. Hij licht toe welke thema’s er momenteel spelen in de sector. Het zijn er drie, te weten: procesoptimalisatie, verhogen van de klantenloyaliteit en het streven naar extra omzet. Hoe die te bereiken? Procesoptimalisatie kan tot stand worden gebracht door efficiency te verbeteren, dat wil zeggen door een hogere productiviteit door te voeren, kosten te besparen en bestaande omzet op peil te houden. Verhogen van de klantenloyaliteit kan door een pro-active houding aan te nemen en nieuwe diensten aan te bieden (vaak diensten op maat), eventueel in samenwerking met andere partijen, bijvoorbeeld op het gebied van juridische dienstverlening. Die nieuwe diensten en en samenwerkingsverbanden kunnen ook tot extra omzet leiden, zeker wanneer een accountantskantoor zich heeft gespecialiseerd in een bepaalde tak van dienstverlening.
Tijdens de sessie zal blijken dat de cloud nuttige diensten kan bewijzen op het gebied van alle drie thema’s, en kan bijdragen aan zowel procesoptimalisatie, als aan toenemende klantenloyaliteit als aan extra omzet. Nijdam brengt enkele uitkomsten van de eerder dit jaar verschenen MKB Cloud Barometer 2015 van Exact en KPN in herinnering. Hieruit blijkt dat bedrijven die breed gebruikmaken van cloud-technologie wereldwijd 20 procent méér omzetgroei boeken dan bedrijven die dit niet doen. Gemiddeld hebben bedrijven die meerdere cloud-oplossingen benutten een omzetgroei van 26 procent, versus 6 procent bij bedrijven die geen gebruikmaken van de cloud.
Uiteraard brengt cloudcomputing ook aan de kostenkant voordelen met zich mee. De cloudleverancier beheert en onderhoudt immers de software en systemen. Dit vermindert de complexiteit van het IT-beheer aan klantzijde, en er hoeft intern geen kennis te zijn van de systemen; de kosten voor interne IT-support vallen laag uit. De klant benadert de software via internet en hoeft dus geen omvangrijke investeringen te doen in hardware. Hij beschikt altijd over de laatste versie van de software, en betaalt op abonnementsbasis. Dat maakt de kosten voorspelbaar: hij betaalt een vast bedrag per maand op basis van het aantal gebruikers.
Ook voor accountants
Gelden alle voordelen van de cloud en cloudcomputing ook voor accountants? Zeker. Maar dan alleen als de accountant de cloud aangrijpt om naast zijn traditionele administratie- en samenstelpraktijk nieuwe diensten te ontwikkelen. Want, zoals in het ING-rapport staat, zorgen digitalisering, automatisering en standaardisering er zowel voor dat accountantskantoren efficiënter werken als dat klanten meer zelf doen. Dat eerste is mooi natuurlijk – voor het kantoor zelf (lagere kosten) en voor de klant (snellere uitvoering van opdrachten en – wie weet – een lagere prijs). Maar klanten die activiteiten op zich nemen die van oudsher door hun accountant werden uitgevoerd? Dat is uiteraard broodroof, zo valt ook tijdens de discussie over de cloudaccountant te horen.
Aan de andere kant: in de cloud werken biedt de accountant inzichten op basis waarvan hij waarde kan toevoegen aan zijn adviezen. Waar de traditionele accountant er vooral op toe moest zien dat de cijfers klopten en (dus) vooral historische informatie verzorgde, beschikt hij nu veel meer over actuele en toekomstgerichte informatie, die van grote waarde kunnen zijn voor zijn cliënt omdat daarop kan worden gestuurd. Accountants kunnen hun inkomstenderving dus gedeeltelijk of misschien zelfs geheel compenseren door zich sterk te richten op advies. ING is hier niet onverdeeld optimistisch over: "De aantrekkende economie biedt meer ruimte voor advisering. Dit kan niet voorkomen dat de markt verder afkalft. Het blijft voor accountantskantoren lastig klanten voldoende te laten betalen voor extra adviesdiensten. Uitbreiding van advisering is dus maar een gedeeltelijk antwoord op de structurele krimp."
Optimisme
Tijdens de discussie vallen heel wat optimistischer geluiden te horen. Van de kant van Serge Leloux bijvoorbeeld. Leloux is directeur Brouwer & Oudhof, een kantoor dat zich naar eigen zeggen richt op ‘administratie, advies en financiële regie’. Het kantoor geeft klanten advies over het inrichten van hun administratie, maakt jaarrekeningen en financiële rapportages en doet fiscale aangiften. Klanten kunnen de hele administratie aan het kantoor uitbesteden (dat met Exact Online werkt) en online meekijken via een portal van Brouwer & Oudhof, maar ze kunnen ook zelf de facturatie doen of zelfs de hele boekhouding.
Leloux ziet alleen maar voordelen aan het werken met cloudsoftware zoals Exact Online. In de eerste plaats omdat hij veel efficiënter kan werken dan vroeger: er gaat minder tijd verloren aan administratieve werkzaamheden zoals het inkloppen van cijfers en het maken van jaarrekeningen, zeker wanneer de klant zelf zijn administratie uitvoert. Er ontstaat daardoor meer ruimte voor persoonlijke service en strategisch, bruikbaar fiscaal en financieel advies. En óf klanten daar behoefte aan hebben: vier jaar geleden telde Brouwer & Oudhof nog 18 mensen, inmiddels is dat uitgegroeid tot 40.
Een klant is bijvoorbeeld sinds jaar en dag de ‘accelerator’ Rockstart, dat startups financiert en op weg helpt. Vroeger was er veel meer contact met het accountantskantoor, zegt CFO Koen Wagemakers van Rockstart. "Tegenwoordig nog maar één keer per jaar. Het gaat om minder uren." De administratie doet het bedrijf nu zelf met Exact Online. "Dus de administratieve ondersteuning van Brouwer & Oudhof hebben we niet meer nodig. Maar nu hebben we veel meer behoefte aan hoogwaardig advies."
Brouwer & Oudhof biedt dat, zegt Leloux: "Wij adviseren steeds meer. Op allerlei gebieden, van bedrijfsopvolging tot financiering. Daar is een enorme behoefte aan. Je moet je als adviseur alleen wel klantgericht opstellen. Dat kan moeilijk zijn voor cijfermatig ingestelde mensen. Maar je moet de cijfers loslaten, want de klant is meer dan enkel wat cijfers."