Accountancy Expo 2021: Ontdekken van échte toegevoegde waarde

Tijdens Accountancy Expo 2021 werden honderden accountants bijgepraat over de laatste software-innovaties...

Ruim 40 exposanten presenteerden op maandag 21 juni en dinsdag 22 juni hun laatste innovaties op Accountancy Expo 2021

De virtuele beurs – die dit jaar het thema ‘de ontdekkingsreis' had – werkte hetzelfde als de fysieke expo. Vanuit de welkomsthal was het mogelijk de verschillende leveranciers te bezoeken, materialen te downloaden, video's te bekijken en te chatten met medewerkers. Ruim 40 exposanten presenteerden hun software-oplossingen waarmee accountants de toegevoegde waarde voor hun klanten verder kunnen vergroten.

Alle content blijft voorlopig beschikbaar via: Accountancy Expo 2021 (fairtual.nl)

Ook spraken er verschillende topexperts over thema's waar de toekomstgerichte accountant mee aan de slag kan gaan.  

De accountant als master storyteller 
Accountants staan meestal niet bekend als de meest extraverte verhalenvertellers. Dat hoeft niet erg te zijn, zolang effectieve klantcommunicatie maar wel prominent op de agenda staat. Klanten vragen hierom. Storytelling expert Tim van Leeuwerden gaf de Expo-bezoekers tips en tricks om hun communicatie naar een nog hoger niveau te tillen.  

“Bij zakelijke communicatie is het zeer belangrijk om de behoefte van de klant te vertalen naar een heldere boodschap", begon Van Leeuwerden. “Wat geef je de klant en is je klant zich er bewust van dat je dit aan hem/haar geeft? Een bekend principe is het pain & pleasure principe. Als accountant neem je in ieder geval pijn weg: de jaarrekening. Daar kun je pleasure aan toevoegen door de klant bij de hand te nemen en hem met inzichten te helpen succesvoller te zijn.” 

De definitie van B2B storytelling is het enthousiasmeren van de luisteraar middels het bieden van transparantie waarin het (complexe) onderwerp beter tot de verbeelding kan spreken. De drie elementen van storytelling zijn dus transparantie, enthousiasmeren en verbeelding. Met transparantie laat je klanten zien welke diensten je levert. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar is het absoluut niet volgens Van Leeuwerden. Ook help je de klant complexe onderwerpen makkelijker te begrijpen, bijvoorbeeld middels datavisualisatie. 

Bij enthousiasmeren ga je proberen van klanten fans te maken. Daarvoor adviseert Van Leeuwerden het 3H-model dat voorschrijft hoe je op verschillende niveaus content gaat aanbieden. Van basale informatie tot inspirerende content, zoals video's en magazines. “Het hebben van een website is niet genoeg om verbondenheid met de klant te creëren", zegt Van Leeuwerden. “Gebruik verschillende kanalen om met uw klanten te communiceren.”  

Bij verbeelding gaat het erom te interacteren met klanten. “Denk aan het organiseren van seminars, zodat klanten kunnen meepraten. Dit gaat verder dan social media inzetten. U kunt ook beginnen met wekelijks een klant op te bellen. Vraag ze waar ze mee zitten en probeer helder te krijgen hoe u hun pijn kunt wegnemen of het plezier van de klant te vergroten.” 

De kern van het betoog van de storytelling-expert is dat accountants in deze tijd geen keus hebben dan de engagement met klanten te blijven zoeken. “Je kunt niet alleen op prijs concurreren. Neem Coolblue, een bedrijf dat hier continu mee bezig is. Hun producten kun je ook makkelijk ergens anders kopen, dus alleen op prijs kunnen ze zich niet onderscheiden. Zij zetten zich daarom in om klanten blij te maken gedurende de hele klantreis. Dat zit hem in allerlei kleine details. Klanten voelen dat het authentiek is; het zit in het DNA van het bedrijf. En daarom komen ze steeds terug. Hier kunnen de meeste zakelijke dienstverleners nog wat van leren.”  

Kundig worden in kunstmatige intelligentie 
Een andere expert die de bezoekers mocht inspireren was Alex Dowdalls, expert in kunstmatige intelligentie (AI). De accountants die kundig zijn in AI gaan het overnemen van degenen die dat niet zijn. Dat is de stellige overtuiging van Dowdalls.  

AI is enorm in opmars. Dit komt door een aantal ontwikkelingen. Computerkracht en cloud opslag worden steeds goedkoper en we zijn bezig massa's data op te slaan. “Allerlei AI-toepassingen zijn overal om ons heen", aldus Dowdalls. Toepassingen in administraties en financiële afdelingen komen er ook steeds meer. “We kunnen met AI beoordelen of een klant wel of niet kredietwaardig is. En we kunnen correlaties leggen om te begrijpen waarom sommige activiteiten winstgevender zijn dan andere. Ook kunnen we cashflowprognoses maken: wat betekent het terugdraaien van coronasteunpakketten voor onze cashpositie bijvoorbeeld? En we kunnen AI inzetten voor fraudedetectie. Duizenden documenten doorzoeken doen we niet meer handmatig, maar met language recognition.  

Dowdalls ziet niet alleen een rol voor accountants in het bouwen van de modellen, maar ook in het beoordelen of de inzet van AI wel wettig, ethisch en robuust gebeurt. ‘Hoe voorkom je dat er vooroordelen in de AI zitten, zoals bij de Belastingdienst gebeurde?', vraagt een bezoeker zich af. Een uitstekende vraag, vindt Dowdalls. “De ethische kant ligt heel gevoelig. Je moet het business domein waar je het toepast heel goed begrijpen. Is de data toepasselijk voor de hele groep klanten of maar voor een gedeelte? De AI zelf kan dit niet toetsen. Daarom moeten wij heel goed snappen of er biases in de data zitten en niet te snel een oplossing uitrollen zolang we dit niet zeker weten.” 

Beginnen met AI doe je allereerst door bewustwording. Volg een cursus of bezoek een seminar. De volgende stap is het implementeren van de eerste modellen in patroonherkenning. “Het is niks magisch, maar gewoon een tool. AI gaat het werk van de accountant niet overnemen, maar wel ons analytisch vermogen enorm vergroten. De combinatie van AI met de accountant die weet hoe het werkt, dat is de winnende combinatie.”  

Andere thema's die tijdens Accountancy Expo besproken werden: 

Wat kan een accountant betekenen in de duurzaamheidstransitie? 

Digitale transformatie voor accountants: een Masterclass 

Accountant, ga het moeilijke gesprek aan! (Beïnvloeden en adviseren) 

Al met al was het weer een leerzame, inspirerende en bovenal praktische beurs waarin bezoekers in korte tijd kennis konden maken met alle moderne technologische oplossingen die de markt op dit moment te bieden heeft. Met de snelheid van ontwikkelingen blijft de Expo broodnodig. In 2022 zal Accountancy Expo opnieuw georganiseerd worden.  

De komende weken zullen op AccountantWeek nog regelmatig video's gepresenteerd worden van experts en topleveranciers over manieren waarop accountants waarde kunnen toevoegen met ICT. Zo gaat de online ontdekkingsreis nog even verder… 

Gerelateerde artikelen